V Brně se v únoru ukáže Paul van Dyk - na Citadele představí své nové album The Politics of Dancing 3. Otázky se však netočily jen kolem tohoto alba.
FestTicket: Ahoj Paule, gratuluji k novému albu. Řekni nám něco o jeho názvu – jaký má pro tebe význam?
- Paul van Dyk: Název zní „The Politics of Dancing“, tedy politika tance, ale je pro mě důležité dovysvětlit, že to opravdu není o politice. Jde spíše o pozorování z diplomatické perspektivy. Před mnoha lety jsem na Ibize zažil něco, co ve mně zanechalo dojem a na co nezapomenu. Sledoval jsem přátele z Tel Avivu a přátele z Libanonu, jak tančí bok po boku – bez války, bez čehokoli dalšího, kromě respektu. V roce 2015 to má dokonce větší význam, než tomu bylo tehdy. Na vlastní oči vidím, jak elektronická hudba spojuje lidi, kteří by se za jiných okolností nesetkali. To je podstata toho, co vlastně politika tance znamená.
FestTicket: Jak se tento význam odráží v hudbě na The Politics of Dancing 3?
- Dělám hudbu, jejímž cílem je sjednotit lidi po celém světě.
FestTicket: Je to také to, co tě motivuje se často zapojovat do charitativních činností?
- Myslím, že můžu bezpečně říct, že jde vlastně o rozšíření těchto myšlenek.
FestTicket: Tvůj domov je v Berlíně, je pro tebe rozdíl hrát zde, než kdekoli jinde ve světě?
- Lidé si myslí, že ten rozdíl bude v domácích fanoušcích, ale to už dlouho není ten případ. Hrávám pravidelně v Berlíně na třech různých eventech – na klubové akci Vandit Winter Nights, na We Are One Festivalu, který zde v létě pravidelně hostím, a taky na netypické show Aquanario, která je v říjnu na letišti Tempelhof. Narazil jsem na spoustu rodilých Berlíňanů, ale za posledních dvacet let, a hlavně v posledních pěti, je tu daleko větší procento návštěvníků, kteří do Berlína a Německa obecně přijíždějí právě kvůli show. Takže abych odpověděl ve zkratce: není v tom takový rozdíl, jak si možná mnozí představují.
FestTicket: Elektronická scéna, v tomto případě hlavně trance, byla v České republice vždy silná a vážně se na tvoji show v únoru těšíme. Plánuješ nějak, jak se tvé sety vyvinou, podle publika, pro které hraješ? Jak bude vypadat set v České republice?
- V tomto ohledu mám velké štěstí. Hraji už nějakou dobu a promotéři i partypeople vědí, co ode mne očekávat a to platí i obráceně. Dav, stejně jako já, je na párty ze stejného důvodu. Každý má pak jasnou představu o tom, jaká bude atmosféra a nálada. Jsou tu pak další faktory, podle kterých se můj set ubírá – jestli se jedná o klub či festival a podobně.
FestTicket: Na scéně jsi už dvě desetiletí a viděl jsi mnoho změn, kdy se střídají styly a umělci přicházejí a odchází. Jak bys popsal rozdíl mezi elektronickou scénou v devadesátých letech a nyní?
- Tak velký rozdíl byl mezi začátkem devadesátých let a jejich koncem. Elektronika se dostala od undergroundu do globálního mainstreamu. Kdybych měl však vybrat největší rozdíl, tak by to byl přechod od analogu k digitálu. Toto bylo opravdu obrovské a revoluční ve všech smyslech tohoto slova.
FestTicket: Jaký je tvůj názor na styl a kulturu EDM, která se uchytila v USA i zbytku světa během posledních pěti let?
- Po celou dobu, co elektronická hudba existuje, tu byly různé sub-žánry s různě dlouhými životními cykly. Techno, house a trance mají tento cyklus opravdu dlouhý, EDM je jedním z těch žánrů, u kterého tento cyklus takto dlouhý nebude. Abych to dal do souvislostí – právě v USA je spousta festivalů, které začaly s EDM, staly se světovými, ale nyní se od tohoto stylu distancují. Toto je jedno ze znamení, že se vše někam posouvá. Možná správnou otázkou bude kdy máme očekávat nové EDM nebo EDM 2.0.
FestTicket: Kam si tedy myslíš že míří hudební scéna v dalších pěti letech?
- Jsme teď zpátky na přechodu. Pro hodně lidí je EDM průkopníkem do světa elektronické hudby. To asi není nic nového. Zde vznikly účinné rychlé hity, které na lidi fungují. Tuto práce dříve dělal rave nebo acid. Jsou to v podstatě takové vstupní brány do elektroniky. To co posloucháš v šestnácti nebude to, co budeš poslouchat ve dvaceti. To, co budeš poslouchat ve dvaceti, bude odlišné od toho, na čem budeš ujíždět ve čtyřiadvaceti. A tak dále. Na tom není nic špatného, tak to prostě je. Prostě si všichni hledají postupně nové žánry.
FestTicket: Co si myslíš o tom, jak se v posledních letech roztrhl pytel s festivaly?
- Myslím, že to není na škodu. Možná je jich sem tam trochu víc, hlavně v těch zemích, kde je velká historie festivalů s elektronickou hudbou. Ale zároveň je mezi návštěvníky obrovská chuť právě po festivalech, což je velice dobrá věc.
FestTicket: A jaký je tvůj oblíbený festival?
- Jsem trochu zaujatý, ale odpovím, že můj oblíbený festival je We Are One. Je skvělé mít festival, kde zúročím všechny ty krásné věci, které jsem za posledních dvacet let prožil a naučil se a všechno se to promítne do nejlepšího letního festivalu na mé domácí půdě.
FestTicket: A poslední otázka – můžeš nám vybrat jednoho mladého slibného DJe, kterého bychom měli sledovat?
- Určitě vyberu Chrise Bekkera, na něj si dejte rozhodně velký pozor. Během dvou let jsem vydal hodně jeho hudby na Vandit a každá z jeho skladeb je velmi silná. A svou energii a nadšení přenáší také do svých setů. Myslím, že v budoucnu bude velká hvězda. Budu vydávat jeho album Berlinition na Vandit letos na jaře, kde najdete naši společnou kolaboraci, která bude titulní skladbou.
FestTicket: Díky moc, že jsi našel čas odpovědět na naše otázky a hodně štěstí na nadcházející tour.
- Taky díky a těším se na všechny zase v únoru v Brně!
Chovancová, Michaela. 2016. Exkluzivní rozhovor s Paul van Dykem. Vychytané.cz. [Online] 25. 1. 2016. [Citace: 19. 4. 2025.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=9911. ISSN 1802-2677. link na článek: http://clanky.vychytane.cz/Exkluzivni-rozhovor-s-Paul-van-Dykem