Palác Akropolis rozezní 19. listopadu tóny klavíru. V Praze se poprvé představí skladatel a klavírista Lubomyr Melnyk a také německý objev Martin Kohlstedt. Zatímco šestašedesátiletý virtuóz a mistr hypnotických a repetitivních skladeb Melnyk je jednou z ikon současné post-klasické vlny (Nils Frahm, Hauschka), jeho o generace mladší německý kolega vyznává tradičnější přístup. Večer klavírních nálad je připravený do Paláce Akropolis 19. listopadu.
Čtyřicet let strávil Lubomyr Melnyk na okraji zájmu a v médiích se o něm maximálně psalo jako o nejrychlejším klavíristovi všech dob. Melnyk skutečně drží světový rekord v počtu not zahraných za jednu vteřinu (19,5!), jenže extrémní rychlost je tady hlavně klíčem k technice tzv. „kontinuální hudby“, jakéhosi transcendentálního stavu, v němž hráč splyne se svým nástrojem. „Chyby přestávají existovat, protože já prožívám hudbu společně se svým klavírem a moje prsty najednou mizí,“ vysvětluje Melnyk. Jeho tvorba získala náležitou pozornost teprve v posledních letech, kdy mu vychází nahrávky na značkách Erased Tapes či Hinterzimmer a on se objevuje po boku o generaci mladších hudebníků jako jsou James Blackshaw, Hauschka, Kiasmos nebo Nils Frahm.
Melnyk se narodil ukrajinským imigrantům v Německu, své formativní roky ale prožil v bohémském prostředí Paříže šedesátých let. Skládat začal pod vlivem klasiky minimalismu
In C Terryho Rileyho z roku 1968 a v následující dekádě našel uplatnění jako autor hudby pro představení moderního tance. Spolupracoval třeba s legendární tanečnicí Carolyn Carlsonovou. Jeho vlastní nahrávky ale vycházely na miniaturních avantgardních labelech a nebo si je později vydával vlastním nákladem. Občas prý neměl peníze ani na jídlo. V roce roce 2007 vydala značka Unseen Worlds Records reedici jeho radikální desky Lubomyr Melnyk Performs KMH z konce sedmdesátých let a jeho kariéra se znovu dala do pohybu.
Na konci minulé dekády se Melnyk seznámil s Peterem Broderickem a Hauschkou, dvěma výraznými osobnosti současné postklasické hudby, kteří - jak se ukázalo - znali jeho staré nahrávky a pomohli mu najít nový domov na značce Erased Tapes. Tam v roce 2012 vychází album Corollaries. Loňská deska Windmills se pak dostala mezi nejlepší alba roku například portálu Tiny Mixtapes. Zvuk jeho klavíru se zde proměňuje v řeku, v níž bublají a naráží do sebe minimalistické repetitivní motivy a vytváří úžasný hypnotický proud, který posluchače strhne sebou. Do stejné nespoutané řeky budou moci vstoupit i návštěvníci úplně prvního českého koncertu Lubomyra Melnyka.
Večer EuroConnections nabídne také českou premiéru německého skladatele Martina Kohlstedta, který patří ke špičce současné postklasické hudby. Jeho skladby spojují žánr klavírního minimalismu a klasické komorní hudby s ambientem či postrockovými náladami. Kompozice z desek Tag (2012) a Nacht (2014) jsou trochu jako výlety do temnoty, do míst kde je potřeba se spoléhat na uši spíše než na oči. Podobně jako pro Melnyka, i pro Kohlsteda je hra na klavír osobitým spirituálním zážitkem, při němž se hráč zcela ponoří do hudby a nechá pracovat svoji intuici. Večer v Paláci Akropolis 19. listopadu dá domácím posluchačům šanci být u toho.
http://www.lubomyr.com
http://martinkohlstedt.com/
Více informací :
http://www.lubomyr.com
http://martinkohlstedt.com/
www.palacakropolis.cz
Předprodej lístků
www.palacakropolis, v kavárně Paláce Akropolis, GoOut, Ticketpro
350,- Kč v kavárně Paláce Akropolis
350,- Kč +poplatky v předprodejích
450,- Kč na místě
Dodala: Eva Kociánová
Chovancová, Michaela. 2015. V Paláci Akropolis se představí dva mistři klavírního minimalismu.
Vychytané.cz. [Online] 13. 11. 2015. [Citace: 21. 11. 2024.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=9658. ISSN 1802-2677.
link na článek:
http://clanky.vychytane.cz/V-Palaci-Akropolis-se-predstavi-dva-mistri-klavirniho-minimalismu