Reklama. Chcete ji také?
Aktuální akce
Prosím zkontrolujte si, jakou oblast máte vybranou vpravo nahoře na stránce.
Nebo jednoduše nemáme v databázi žádnou další akci. Víte o nějaké? Řekněte nám o ní ve formuláři zde!
Reklama. Chcete ji také?

Rozhovor s osobností české elektronické scény: Petr Tajčman

Začtěte se do dalšího rozhovoru s osobností naší elektronické scény, tentokrát jsme vyzpovídali Petra Tajčmana. Rozhovor také neleznete v tištěné podobě časopisu Help Music, který v červenci poprvé vychází jako příloha Deníku.
Přidat na Facebook
Již v posledním rozhovoru jsme trochu utekli od producentů a dýdžejů k pořadatelům koncertů a festivalů - a v tomto rozhovoru tomu nebude jinak. Vyzpovídali jsme Petra Tajčmana, který se stará o propagaci předních tanečních akcí v ČR a je zároveň úzce spjat se společností LIVE61, která pořadatelsky stojí např. za prestižní „halovkou“ MAGNETIC Festival. Tentokráte jsme shromáždili dotazy našich čtenářů a vybrali ty nejvíce zajímavé a nejvíce se opakující. K těmto otázkám jsme přidali i několik našich vlastních a vyrukovali s nimi na Petra.  Jak to dopadlo, se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Ahoj Petře, předně díky za čas na náš rozhovor. Hned na začátek ti položím pro nás již tradiční a stále se opakující první otázku. Představ se trochu našim čtenářům, kteří třeba ještě jméno Petr Tajčman neslyšeli, co vlastně na té naší scéně všechno děláš?



Osmým rokem se starám o propagaci různých kulturních eventů – koncertů, klubových i halových tanečních akcí a festivalů. Za tu dobu to bylo přibližně 400 akcí. Dostal jsem se k tomu v roce 2008, kdy jsem začal pracovat v klubu Roxy coby PR manager. Po odchodu z Roxy jsem se staral o propagaci eventů v klubu SaSaZu, který se v té době otevíral a konala se tam sérií velmi zajímavých koncertů. V roce 2010 přišel na řadu festival Mácháč, pro který řeším pátým rokem kompletní komunikaci (tiskové zprávy, facebook, mediální partneři apod.). 
Od roku 2012 pořádáme v rámci společnosti LIVE61 aktuálně největší indoor festival elektronické hudby ve střední Evropě – MAGNETIC Festival. Zde se starám o propagaci festivalu, částečně dramaturgii a věci spojené s marketingovou strategií festivalu.

Řekni nám nějaké pikantnosti z pozadí MAGNETIC Festivalu. Jaké to je bookovat světové superstar a zajišťovat jejich požadavky a někdy i řádné rozmary?



Bookingu jako takovému, tedy přímé komunikaci s agenturami, které umělce zastupují, se věnuje kolega. O výběru umělců se ale samozřejmě radíme a uzavření smlouvy o vystoupení není jednoduchá věc, která by se dala vyřídit během tří e-mailů. Je to věčné soupeření s ostatními akcemi po celém světě, kde rozhodují hlavně peníze a prestiž akce. V tom druhém naštěstí máme velkou výhodu, protože MAGNETIC Festival má v zahraničí skvělou pověst.

Ohledně náročnosti umělců určitě nejsme na domácí scéně - a asi ani ve světe sami, kdo občas kroutí hlavou nad jejich požadavky. Naštěstí je pořád hodně umělců, kteří mají nad svým riderem kontrolu, nenechají tam psát nikoho hlouposti a jsou si vědomi svých potřeb a tento „úkolovník“ pro pořadatele neberou jako výlev svých rozmarů, ale čistě jako praktický seznam požadavků, které je potřeba dodržet, aby jejich pobyt a vystoupení proběhlo naprosto v pořádku. Samozřejmě do rozmarů nepočítáme úplně základní požadavky na kvalitní 5* hotel blízko letiště, dopravu luxusními vozy nebo večeři v těch nejlepších pražských restauracích. To bereme jako samozřejmost a i tyto nároky chápeme. Při náročném tour, kdy střídáte 5 měst a 5 hotelů po celé zeměkouli během jednoho týdne, musí tyto věci šlapat jako hodinky. 
Pak jsou ale přání z kategorie „blbosti“, jako třeba připravit umělci do backstage LEGO nebo abychom vystavovali jako pořadatelé přístup pro 40 osob, kteří mají tzv. ALL ACCESS, tedy neomezenou možnost se pohybovat po areálu festivalu, což do důsledku znamená, že mohou i do technického zázemí a míst, kde by tito lidé neměli z bezpečnostních důvodů co dělat.

Na druhou stranu se všemi požadavky jsme obeznámeni předem a podpisem smlouvy stvrzujeme, že vše dodržíme. Ve finále to tedy není pro nás žádné překvapení.



Jaké máte plány do budoucna s akcemi, které jsou ve vaší režii? Plánujete dovézt do našich luhů nějakou další zajímavou světovou akci, nebo snad open air?



Většinu našeho času vyplní plánování MAGNETIC Festivalu, který je 2x ročně (květen a prosinec). V tom, že bychom sem vozili do ČR např. další festivaly, nevidíme moc smysl. Je lepší se věnovat jednomu skvěle fungujícímu projektu a naopak ho rozvíjet i v zahraničí. To se nám nyní daří s klubovou tour MAGNETIC Club Life, která bude letos probíhat např. v chorvatském klubu Papaya, momentálně 20. nejlepším klubem světa dle hlasování v anketě DJ Magu. 


Jste stále spojeni s open airem AIR, kde jste loni zajišťovali dosti věcí spojené s organizací? Jak to bude letos s tímto open air festivalem?



Jako společnost LIVE61 jsme pro AIR Festival loni zajišťovali pouze booking zahraničních hvězd na hlavní stage a propagaci. Obě aktivity externě na základě nabídky pořadatele festivalu. S organizací festivalu samotného ale nemáme nic společného a nikdy jsme neměli. Otázku ohledně plánů apod. je tedy potřeba položit přímo pořadateli. 


Všimli jsme si, že letos informujete české fanoušky o Berlin festivalu, o co přesně jde, jakou roli v tom hrajete Vy?



Oslovili mě lidé z okruhu pořadatelů tři festivalů v Německu: Berlin Festival, MELT! a Lollapalooza, což je první expanze tohoto původem amerického festivalu v Evropě, která bude mít zastavení koncem srpna v Berlíně. Má role je informovat o těchto festivalech českou veřejnost, neb z ČR je to na všechny festivaly velmi blízko a je tu tak potenciál rozšířit návštěvníky i o ty domácí. 


Co poslouchá Petr Tajčman a na jaké akce chodí? Máš nějakou srdcovku?


Možná to bude překvapení, ale vůbec nechodím na akce podobné těm, které pořádáme. Každopádně srdcovek je moc. Můžu tady vypsat 100 kapel, projektů, zpěváků a zpěvaček, kterými bych mohl ten výčet začít. Určitě ale mezi nimi budou „zasloužilí umělci“ jako Underworld, Aphex Twin, LTJ Bukem, DJ Shadow, Krush, Hooverphonic, Public Enemy, Dog Eat Dog, Sublime. Z aktuálních alb mě zaujali např. Action Bronson, Madeon, Tensnake nebo A$AP Rocky.





Proč jsou vstupenky na několika-hodinové halové akce tak drahé, s přihlédnutím k tomu, že zahraniční vícedenní festivaly s neuvěřitelným množstvím světových, ale i nových jmen stojí řádově o pár set korun více?



Podle mě festivaly u nás nejsou drahé. Vstupenky na největší taneční festivaly v Evropě a USA stojí v přepočtu zhruba 6.500 Kč a doručení vstupenky poštou vyjde třeba na cca 500 Kč, což je polovina toho, kolik se běžně platí v ČR za celé vstupné, pokud bereme průměr 1.000 Kč za základní vstupenku. A to nezmiňuji, že když se z ceny odečte daň státu, daň městu, OSA, Intergram, poplatky předprodeje, tak zbyde pořadateli cca 600 Kč.

A za tuto cenu chtějí lidé vidět na jedné akci Davida Guettu, Hardwella, Tiesta a Dimitri Vegas & Like Mike, tedy umělce jejichž cena se v součtu blíží 20mil Kč. 
Když si to vydělíte 600ti korunami, zjistíte, že by muselo přijít 30.000, aby bylo z čeho zaplatit jen honoráře. Tedy takové množství lidí, které na taneční festival v ČR nikdy nepřišlo. Když k tomu připočtete náklady na další umělce, techniku, prostory, propagaci a ostatní náklady, jste na 40.000 návštěvnících a to pořadatel nemá z takové akce žádný zisk, pouze riziko v řádech desítek milionů.

Takové riziko si mohou dovolit zahraniční eventy, kde existuje něco jako „opravdový sponzoring“ a je zcela běžné, že dva velcí partneři pokryjí 50% nákladů celé akce. Na české poměry tak trochu science fiction. 

Možná, pokud byste zmínili konkrétní festivaly, které porovnáváte, mohl bych i já být konkrétnější. 


Co obnáší uspořádat taneční akci se světovými jmény, to určitě není jen zavolat do agentury zastupující určitého umělce a říci „tak desátého jo“ ?



Konkrétně u MAGNETIC Festivalu je to půl roku kontinuální práce. Booking umělců může být otázka týdne, ale také tří měsíců nebo i jednoho roku, pokud je to opravdu velké jméno, které je po většinu roku pro Evropu nedostupné. Také se může po dvou měsících jednání stát, že vám agentura zvedne cenu o 20.000 EUR, protože dostali pro stejného umělce nabídku na velký festival v USA, kde se vás rozhodli přeplatit.. Vše se jedná na jiné úrovni, kde rozhoduje kvalita eventu, kde by měl vystoupit, a finance.

Děkuju Ti za rozhovor.

Autor: Petr B. Wacko / Vychytane.cz /Help Music magazín
Missquire
(Michaela Chovancová)
středa 27. 5. 2015 18:00
Chovancová, Michaela. 2015. Rozhovor s osobností české elektronické scény: Petr Tajčman . Vychytané.cz. [Online] 27. 5. 2015. [Citace: 19. 4. 2025.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=9111. ISSN 1802-2677.
link na článek: http://clanky.vychytane.cz/Rozhovor-s osobnosti-ceske-elektronicke-sceny:-Petr-Tajcman-
Reklama. Chcete ji také?
Reklama. Chcete ji také?
Hledání na Vychytané.cz
text-fotky-akci DJ-vystupující

Prohledávat:   články    akce   
Seznam redaktorů naleznete zde
Fotoreporty z akcí
Nezobrazil se vám žádný fotoreport? Nebo ten správný? A vybrali jste si o pár řádků výše ten správný region? ;)

Reklama. Chcete ji také?
o serveru Vychytané.cz
(c) Vychytané.cz, 2003-2009. Všechna práva vyhrazena. Použité zdroje citujeme dle normy ČSN ISO 690. Registrace ISSN: 1802-2677. | Více o Vychytané.cz
Pravidla mediálního partnerství | Chcete se k nám přidat? Neustále hledáme fotografy a fotoreportéry! | Jak fotíme a které fotky nestahujeme | Chcete nám uploadovat fotoreport? Můžete!
Máte problém se zobrazením? Zkuste znovu načíst nastavení stránky. Generování stránky trvalo 0.067s.
 

Odkazy, které by vás mohly zajímat..


(c) Vychytané.cz, 2004-2025
Vaše IP: 3.16.48.120
Serverový čas: sobota 19. dubna 2025 10:28