Fairtradová káva nebo čaj, bábovka z domácích vajec a fairtradového cukru, mléko a sýry od lokálních farmářů. Takové dobroty posnídala zhruba padesátka lidí, kteří se v sobotu sešli na společném pikniku v parku vedle Zlínského zámku.
Dali tak najevo, že podporují produkty, za něž pěstitelé dostali spravedlivě zaplaceno a při jejichž výrobě byl brán ohled na životní prostředí a nebyla zneužita dětská práce. Piknik s názvem Férová snídaně ve vašem městě proběhl ve Zlíně už počtvrté. Snídalo se po celé republice, a to na více než stovce míst. Stalo se tak na Světový den pro fair trade.
„Atmosféra byla skvělá i přes prvotní obavy z počasí – většina lidí přišla až kolem jedenácté, kdy už bylo jisté, že nezačne pršet. Na snídani bylo stálých asi 30 lidí, dalších 30 se v parku během dopoledne protočilo,“ uvedla k sobotní akci ve Zlíně Zdenka Vymětalová, organizátorka místní Férové snídaně.
„Do akce se zapojuje stále více lidí, to svědčí o rostoucím zájmu spotřebitelů o spravedlivě obchodované produkty a o to, kdo a za jakých podmínek pro ně například kávu nebo kakao pěstuje," sdělil koordinátor Férové snídaně Stanislav Komínek z neziskové organizace NaZemi, která akci zastřešuje. „Letos se na podporu lokálních a fairtradových pěstitelů piknikovalo na více než 100 místech republiky, počet míst se tak za poslední dva roky zdvojnásobil," doplnil Komínek.
Zájem o fair trade lze vyčíst i ze stále rostoucího prodeje těchto výrobků. Čeští spotřebitelé nakoupili vloni výrobky s certifikací Fairtrade v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 %. „Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců,“ upřesnila Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zvěřejňuje. Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva.
Při porovnání výsledků průzkumu spotřebitelského chování (1), který opakovaně v letech 2010 a 2013 provedla organizace NaZemi, vyplývá, že znalost loga Fairtrade mezi českou populací vzrostla za toto období o 45 %. Zatímco v roce 2010 toto logo znalo 15,9 % dotázaných, v roce 2013 to již bylo 23 %.
Další informace o Férové snídani ve vašem městě naleznete na
www.ferovasnidane.cz
Dodala: Zdenka Vymětalová
Missquire(Michaela Chovancová)
pondělí 12. 5. 2014 08:00
Chovancová, Michaela. 2014. Piknikovali, aby podpořili fairtradové a lokální pěstitele.
Vychytané.cz. [Online] 12. 5. 2014. [Citace: 21. 11. 2024.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=7779. ISSN 1802-2677.
link na článek:
http://clanky.vychytane.cz/Piknikovali,-aby-podporili-fairtradove-a-lokalni-pestitele