Někdo rád holky, jiný vdolky a někdo si lebedí v autech. A právě na jednoho takového jsme narazili. Jmenuje se Martin Ušela a zaujal nás svým talentem...
Jak ses vlastně dostal k autům?
Jsme taková mála závodnická rodina. Od malinka jsme s bráchou a bratrancem jezdili závody na kolech. Ze začátku bikros (BMX) a později slalomy a sjezdy horských kol (MTB). Naši taťkové zase zavodili s auty. Můj taťka jezdil rallye, rallyecross a závody do vrchu. No a když jsem v 18nacti dostal řidičák, tak se můj zájem přesunul z horských kol na auta. Kvůli financím jsem začal s tím nejlevnějším co v autosportu existuje a to je autoslalom. Začinali jsme úplně od nuly, postupně vyvíjeli auto az z toho v roce 2004 byl zisk titulu absolutního mistra ČR a titulu mistra zóny Střední Evropy ve skupine N - FIA Slalom Trophy. A tak jsme se v následuiících letech začali z autoslalomu preorientovávat na závody do vrchu, konkretně šampionát KW Berg Trophy. Bohužel kopce jsou mnohem finančne náročnějsi a tak si nemůžeme dovolit odjet všechny závody sezóny a zajistit si tak solidní umistení v celkovem žebříčku.
A co si měl nebo máš za motorové miláčky?
Moje první auto byla úplně seriová Honda Civic. S ní jsem jezdil jednu sezónu. Potom jsem přesedlal na Peugeot 205 GTI, se kterým jsem jezdil také jeden rok. No a v roce následujícím to byl Renault 5 GT Turbo, se kterým jezdím dodnes. Pokud vše půjde podle plánu, tak bychom chtěli pro následující sezónu postavit úplně nové auto.
Jakými typy závodů si začínal a které teď jezdíš a proč?
Kvůli financím jsem začal s tím nejlevnějším, co v autosportu existuje a to je autoslalom. Začínali jsme úplně od nuly a postupně vyvíjeli auto až z toho v roce 2004 byl zisk titulu absolutního mistra ČR a titulu mistra zóny Střední Evropy ve skupině N - FIA Slalom Trophy. A tak jsme se v následujících letech začali z autoslalomu přeorientovávat na závody do vrchu, konkrétně šampionát KW Berg Trophy. Bohužel kopce jsou mnohem finančně náročnější a tak si nemůžeme dovolit odjet všechny závody sezony a zajistit si tak solidní umístěni v celkovém zebřičku.
Jezdím ale spis pro radost, takže proste jedu jen závody na které finančně mam. Příští rok bychom chtěli opět pokračovat závody do vrchu, a jak jsem už říkal, s novým autem. Uvidíme jak to všechno půjde. Mimo závody do vrchu jezdím ještě regionální šampionát v autoslalomu, pod názvem Slovácky Autoslalom. Ten jezdím jen s tréninkovým vozidlem a spis než o výsledek mi tady jde o setkáni s klukama, které už tak často nevidím, když jsem přestal jezdit Mistrovství ČR v autoslalomu. Ale i presto, ze jezdím s obyčejným tréninkovým autem, tak se mi tady docela vede a jsem na průběžném prvním miste ve třídě do 1800ccm.
Investoval si do všeho mnoho času i peněz. Vyplatilo se ti to? Určitě si potom všem toužil po vítězstvích?
Ano, času i peněz zavodění bere hodně. Hlavně příprava auta je velmi časově náročná, obzvlašť když se něco pokazí a je potřeba to dat do dalšího závodu do pořádku. Pokud se to ale udělá poradně (a tady musím poděkovat taťkovi, který z velke časti připravuje naše auto na závody a dává si na tom zaležet!!!), tak je radost se do auta posadit a zavodit. Člověk si pak může vychutnat každou zatáčku a každou akceleraci. Myslím že po vítězství touží každý závodník. Někdy se to povede, někdy ne. Já jsem vybojoval radu vítězství v autoslalomu a po zisku titulu mistra jsem se rozhodl pro závody do vrchu. Tady je to už mnohem obtížnější a to hlavně z důvodu větší technické vyspělosti vozidel konkurence. Jinými slovy, je těžké s našim Renaultem porážet vozy BMW, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer EVO8 atd. Ale občas, hlavně na technických tratích, se zadaří a konkurenci proháníme i se slabším autem :o)
Kam až by si chtěl dosáhnout?
Chtít je jedna věc a mít možnosti je druha věc. Rad bych jezdil rallye, ale to je bohužel mimo moje finanční možnosti.Takže pro příští sezonu mam opět v planu seriál závodu do vrchu KW BergTrophy.
Jak se připravuješ před závody?
Sam sebe moc nepřipravuji. Potřebnou péči dostává spis auto. Provádíme běžnou kontrolu, potřebné opravy, plus drobná zlepšení. V rámci tréninku jezdím, jak už jsem říkal, regionální Slovácký Autoslalom.
Co tě čeká v budoucnu?
Nejbližším závodem bude 6.-7.10. další a vlastně už poslední letošní díl KW Berg Trophy, který se koná v Banovcích nad Bebravou (SK) na Jankove vršku. Je tam velmi pěkná a technická trať, takže už se těším! Potom náš čeká 20.10. "nezavodni" akce Renault 5 sraz (www.Renault5sraz.wz.cz), kterou pořádáme pro všechny majitele a fandy vozidel Renault 5.
Hned na druhy den, tedy 21.10., se koná další díl Slováckého Autoslalomu, takže v říjnu je program docela nabitý.
Hrabalová, Petra. 2007. Martin Ušela - závodník s velkým Z.
Vychytané.cz. [Online] 3. 10. 2007. [Citace: 21. 11. 2024.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=776. ISSN 1802-2677.
link na článek:
http://clanky.vychytane.cz/Martin-Usela---zavodnik-s-velkym-Z