12. a 13. 2. s Petrem Niklem a Alanem Vitoušem
Hravou, fantaskní a působivou přehlídkou pro všechny smysly se stane dvojice únorových koncertů multižánrového souboru Clarinet Factory v impozantní dvoraně Českého muzea hudby v Praze. Poté, co 20. ledna vystoupí s americkým producentem Christopherem Willitsem na zahajovacím večeru mezinárodního festivalu elektronické hudby Spectaculare, se publiku představí ve zcela jiné poloze. Populární těleso, jež vyniká originalitou a vlastním stylem, se spojí s výtvarníkem a performerem Petrem Niklem a perkusistou Alanem Vitoušem, aby v tomto architektonicky ojedinělém prostředí vytvořili unikátní audiovizuální představení. Světlo se propojí se zvukem, lidský hlas s pohybem Niklových objektů, improvizace a minimalistické hudební plochy podnítí tvořivost samotného publika. To vše na míru prostoru s jednotícím mottem – Hudba z ticha.
Stejnojmenný site specific projekt pozmění dvoranu Českého muzea hudby během dvou večerů – 12. a 13. února. Spektakulární šou rozehrají vždy nepřehlédnutelné objekty z výtvarné dílny Petra Nikla, který je znám schopností vtáhnout veřejnost do svého uměleckého záměru, a dokreslí ji mnohožánrový hudební program. Interpretované skladby z původního repertoáru Clarinet Factory, z nichž některé zazní vůbec poprvé, budou vycházet z vážnohudební tradice, přitom v četných improvizacích zakoketují také s minimalismem, jazzem či world music. Široký prostor pro sólové vyjádření bude věnován také perkusistovi a stálému hostu Clarinet Factory, Alanu Vitoušovi.
„Osou únorových koncertů se stanou odkazy ke světu klasické hudby ve skladbách jako Vltava, Out of Home, B-A-C-H nebo Birdsong, jež připomínají díla Smetany, Dvořáka, Bacha, Stravinského nebo Messiaena. Žánr new age či world music pak budou reprezentovat například Dobrá mediace nebo Star track. Od nich se však rozběhnou společné i individuální výstupy všech zúčastněných umělců do nejrůznějších končin hudebního světa... Přítomné publikum se stane tvůrcem koncertu a hudebník součástí publika. Tato neopakovatelná zvukově-obrazová koláž vznikne prostoru zcela na míru,“ přibližuje náplň neobyčejného projektu kapelník Clarinet Factory a zároveň klarinetista orchestru PKF – Prague Philharmonia, Jindřich Pavliš.
Koncerty pořádá PKF – Prague Philharmonia (dříve Pražská komorní filharmonie) v rámci cyklu Mimořádných koncertů. Vstupenky je možné zakoupit v předprodeji nebo na místě hodinu před zahájením za jednotnou cenu 350 Kč. Předprodej probíhá v kanceláři PKF na adrese Husova 7, Praha 1, 110 00 nebo on-line prostřednictvím webových stránek
www.pkf.cz v sekci Koncerty. Další informace jsou k dispozici na webu nebo na Facebooku.
Ansámbl Clarinet Factory, který obohacuje domácí hudební scénu již dvacet let, se kromě tradičních klubových a festivalových koncertů zaměřuje rovněž na tzv. site specific performance, na nichž pravidelně spolupracuje právě s Petrem Niklem a Alanem Vitoušem. Tato vystoupení se po dvanáct let pravidelně konají v zatopeném lomu u obce Nečín, na podzim minulého roku těleso provedlo performance v rámci festivalu světel Signál na pražském kanálu Čertovka, před dvěma lety rozeznělo a rozsvítilo kostel Panny Marie Sněžné na Novém Městě v Praze, barokní sál Holešovského zámku a kromě Českého muzea hudby je jeho další zastávkou rovněž klášter v Šumperku.
Clarinet Factory ve složení Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl a Petr (Pepíno) Valášek na sebe v posledních letech upozornili vítězstvím v mezinárodní soutěži International Songwriting Competition (v jejíž porotě seděli třeba Tom Waitts nebo Sonny Rollins), spoluprací s Bobby McFerrinem nebo s Lenkou Dusilovou v Eternal Seekers. Více než dvě dekády existence souboru zahrnují působení jak v oblasti klasické hudby, tak i výlety do mnoha hudebních žánrů různých zeměpisných šířek. Čtyři hudebníci spolu putují již od raného muzikantského mládí stráveného na konzervatoři v Pardubicích i na pražské AMU. Přes společné hledání, nejen hudby ale i jejího smyslu, se dostali až k vlastním kompozicím a improvizacím – k vlastnímu stylu, jenž neváhá oslovovat posluchače bez rozdílu věku nebo žánrově vyhraněné příslušnosti.
Během své historie spolupracovali s Filharmonií Brno, vystoupili opakovaně v komorních cyklech České filharmonie, Pražské komorní filharmonie nebo FOK, dále na významných festivalech klasické hudby – Janáčkův Máj, Struny podzimu, Mitte Europa, Inalfa (NL), na Jazzlent v Mariboru, Mezinárodním jazzovém festivalu v Praze, Jazz Peak v Sofii a na dalších festivalech alternativní nebo populární hudby.
Žánrovým protikladem site specific koncertů v Českém muzeu hudby bude připravované dvojalbum Clarinet Factory Worx and Reworx, na kterém spolupracují s význačnými producenty mezinárodní elektronické hudební scény. Album vyjde 17. ledna u Supraphonu a bude pokřtěno 20. ledna na Nové Scéně ND v rámci zahajovacího večera festivalu Spectaculare.
Český perkusionista a multižánrový umělec Alan Vitouš vystudoval konzervatoř v Praze, obor bicí nástroje. V letech 1962–1965 působil v nejslibnější české jazzové kapele všech dob JUNIOR TRIO s bratrem Miroslavem Vitoušem a Janem Hammerem. Začátkem osmdesátých let spolupracoval s Jiřím Stivínem a roku 1985 založil vlastní soubor VITOUŠ TRIO s Janou Koubkovou a Vojtěchem Havlem. Na přelomu 90. let vystoupil s japonským tanečníkem Min Tanakou (Praha, Tokyo) a navrátil se ke spolupráci s Miroslavem Vitoušem (CD Alan Vitouš featuring Miroslav Vitouš 1990, turné po Evropě a Japonsku 1990, Struny podzimu, Praha 2003). V letech 1992–1994 koncertoval a nahrával s francouzským hudebníkem Miquelem Montanarem v rámci projektu Východní vítr. Společný projekt s čínskou pěvkyní Song Feng Jün získal druhou cenu na prestižní hudební soutěži v Šanghaji v roce 1995. Od roku 1989 spolupracuje Alan Vitouš s hercem Jaroslavem Duškem (divadlo Vizita) a v současné době je rovněž kmenovým členem projektu Slet bubeníků.
Petr Nikl je intermediální umělec s klasickými kořeny, který se svobodně a přesvědčivě vyjadřuje prostřednictvím tradičních výtvarných technik, ale i autorských knih, interaktivních projektů a improvizačních akcí na bázi performance, divadla a hudebních vystoupení. Nikl pochází z výtvarnické rodiny. Matka Libuše Niklová byla designérkou známých nafukovacích hraček, otec František Nikl malíř a grafik. Po střední škole vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění u profesora malby Arnošta Padrlíka, později spoluzaložil výtvarné uskupení Tvrdohlaví a loutkové sdružení MEHEDAHA. Je laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého a několika cen za Nejkrásnější knihu roku. Má na kontě mnoho autorských a společných výstav. Obrovskému zájmu se těšil v roce 2000 jeho koncept výstavy Hnízda v pražském Rudolfinu, v roce 2005 připravil expozici Zahrada fantazie a hudby pro český pavilon na Expo v japonském Aiči a od roku 2006 rozvíjí spolu s manžely Waldovými dlouhodobý interaktivní projekt Orbis Pictus PLAY. V současné době probíhá v Městské knihovně v Praze jeho tematická výstava Hra o čas.