Konkrétně bubeníka a zpěváka skupiny Tata Bojs a dje Bidla.
Jak jste se mohli dozvědět v dřívější tiskové zprávě, hlavními aktéry letošní Jameson Zone, která proběhne už 16. března v Praze, bude kapela Tata Boys a dj Bidlo. Nyní vám přinášíme exkluzivní rozhovory s těmito protagonisty o nich, o Jameson Zone a ještě mnohem mnohem více.
Rozhovor s djem Bidlem
Jeden z našich nejlepších současných dýdžejů o sobě může s hrdostí prohlásit, že psal historii české taneční scény. Zástupy jeho fanoušků to s nadšením potvrdí. Pavel Bidlo, známý jako DJ OO Bidlo FX, DJ OO Bidlo nebo zkrátka DJ Bidlo se vydal za svým vinylovým dobrodružstvím v devadesátých letech - v době, kdy byla taneční scéna u nás zatím ještě v plenkách. Díky vášnivému zapálení a jistě také velkému talentu na sebe úspěchy nenechaly dlouho čekat. Pavel se velmi brzy stal leadrem české taneční scény u nás.
Jméno DJ Bidla již dvacet let táhne do klubů tisíce fanoušků house – music. Jeho house sety znají téměř po celém světě. Své příznivce si získal například v Německu, Holandsku, Brazílii, USA, nebo třeba Kanadě.
Pavlův styl mixování se vyznačuje vynikající technikou, citem pro okamžik překvapení, nápaditostí, smyslem pro programování celého setu a hudebním vkusem. Nejlépe se přesvědčíte na vlastní nohy. Česká legenda, Pavel Bidlo, byl první DJ u nás, který zúročil své muzikantské dovednosti k produkování a remixování. Kritici často oceňují jeho hudební profesionalitu. Říká se o něm, že si jeho posluchači nemůžou být jisti stylem, rád totiž překvapuje. Úspěchy DJ Bidla jsou snem mnoha DJs a producentů. Po několika letech života v New Yorku se v roce 2011 vrátil zpět do Čech.
1. Jakou hudbu jsi poslouchal v době svého dospívání? V době normalizace u nás přecejen nebylo tolik možností. U nás tenkrát frčely Kroky Františka Janečka - jak ses dostal k house – music?
V době puberty, bonů a klidu jsem poslouchal českou hudbu…Olympic, Abraxas, Tři sestry, OK Band, Pražský Výběr, HNF, Laura a její tygři, ale i Michala Davida. Z kapitalistické ciziny jsem zbožňoval Kraftwerk, Depeche Mode, Alphaville, Propaganda, Sex Pistols, The Smiths, Matt Bianco, Simply Red, Prince, Run DMC, Italo disco…
House music jsem se nakazil v okolí Radia 1 a klubu Bunkr. Tam chodila hudební smetanka na drink a muziku.
2. Tvé začátky jsou spojovány s klubem Radost FX, jak na tuto dobu vzpomínáš?
Moje začátky jsou datované do časů klubu Bunkr a Radia 1 ,kde vše vřelo a technika byla dostupná. Teprve až později byl otevřen klub Radost, který mě dostal svou podobou nočního klubu. Měl jsem velkou potřebu v Radosti hrát a udělal jsem proto vše. Bylo to místo, kde jsem potkal všechny známé. Mezi kluby je to legenda a snad stále bude. Držím palce. Jednou měsíčně máme s Loutkou v Radosti vzpomínkový večer s hudbou let minulých.
3. Sleduješ současnou českou scénu? Vidíš zde nějaké talenty, které mají našlápnuto jako kdysi ty?
Sleduji a snažím se najít čas a chuť ochutnávat co lidé u nás dělají. Je těžké dnes mít našlápnuto v něčem, co je již dávno objevené. Moje situace byla jednodušší v tom, že jsem našel něco nového v plenkách. Talentu je v dnešní době hodně, ale originálu je málo.
Tak aspoň jednoho… Fatty M je velmi dobrý DJ a příjemný člověk.
4. Spolupracoval jsi s kapelou Deep Dish z USA. Jak na tuto spolupráci vzpomínáš?
Byla to velká zkouška trpělivosti. Vše se událo tak rychle a pak se velmi dlouho čekalo na výsledek. Poprvé jsme se potkali s Deep Dish přes Pierra Ravana na party v Miami. Svůj test vinyl jsem velmi rád vnutil do rukou Sharama a Dubfire a měl jsem štěstí, že jsem následující den obdržel telefonát s krásnou informací, že by rádi vydali moji hudbu. Paráda.
5. Někdo by se s tvými úspěchy v tuzemsku spokojil, tys však vyrazil do světa. Co tě k tomu přimělo?
Chtěl jsem se podívat někam jinam a ochutnat, jak to dělají jinde. Zkušenost to byla k nezaplaceni.
6. Hraješ po celém světě, po klubech, festivalech.. Kde bylo Tvé vůbec největší publikum.
Nejsem “stadionový typ” člověka a mám rad kluby kolem kapacity 200 až 500 lidí.
Jeden z největších kotlů byl v Kolbence v Karlíně léta páně asi 1999, tam bylo asi 9000 lidi a byl to mazec.
7. Působil jsi řadu let v New Yorku, před dvěma lety ses vrátil zpátky do Čech. Plánuješ tu už zůstat?
V Praze je krásně. Moc neplánuji.
8. Jaké jsou tvé plány do budoucna? Čeká tě v příštích měsících něco zajímavého, na co se opravdu těšíš?
Moc se těším do Jameson stanu na Karlovarskem festivalu, bude to krásné a vyčerpávající. Už loni jsem měl tu čest a musím říct, že v Jameson stanu se mi moc dobře hrálo. Jsem rád, že takové místo v Karlových Varech je, a že je to zrovna díky značce Jameson.
9. Hraješ stále z vinylů nebo jsi zastáncem modernějších postupů? Máš pořád své oblíbené sety z dob svých začátků?
Stále si pouštím pro mě legendární set od DJ Gartha ze San Franciska. Z vlastní zahrádky preferuji House party 8 na značce Nextera. Z vinylu hraji tak jednou do měsíce, takže kontakt s mými oblíbenými plackami stále mám. V dnešní době preferuji pouštění z CD playeru..one man..one headphones..one flashdrive.
10. Jsi jednou z tváří letošního ročníku Jameson zone, akci pořádané na oslavu svátku Sv. Patrika. Jaký máš vztah k Irsku a Irské whiskey?
Kladný a přátelský vztah spolu máme. Mám rád staré irské whiskey – například whiskey Jameson.
11. Na hudební scéně působíš už přes dvacet let. Jak bys zhodnotil svůj dosavadní vývoj a na co se posluchači můžou těšit do budoucna?
Do budoucna bych rád vyprodal Strahovský stadion a vyprodal každou halu v Irsku.
Rozhovor s Milanem Caisem
1. Vaším nejnovějším počinem je DVD Ležatá Letná. Křest proběhl loni v říjnu v Sasazu. Co obsahuje? Můžeš nám ho nějak přiblížit?
Je to po Nanotour v pořadí naše druhé živé DVD. Na křest alba Ležatá osmička jsme se chystali dlouho a přišlo by nám škoda takovou událost nezaznamenat. Myslím, že se na DVD Ležatá Letná tentokrát podařilo dosáhnout o něco živějšího, autentičtějšího a také syrovějšího záznamu. A to platí pro zvuk i obraz. Velký dík za to patří divákům, kteří vytvořili skvělou atmosféru a režisérovi Ondřejovi Urbancovi a produkci ManaWorld, kteří to měli celé na starosti. V bonusech se pak dají najít tři písně, které se nám do hlavního záznamu nevešly a aktuální videoklipy vztahující se ke křtěnému albu. Homo Demo - zde pouze ve 2D verzi, Opakování – první klip k prvnímu singlu a animovaný klip k písni Usínací.
2. Držíte jeden český primát – první český 3D videoklip.
Kdo přišel s nápadem natočit klip k písni Homo demo ve 3D?
Trochu se o tom vedou spory (smích). My si myslíme, že s tím přišel režisér Šimon Šafránek a Šimon zase říká, že to byl kameraman Zbyněk Kunc. Tata Bojs sice mívají hodně bláznivý nápady, ale klip ve 3D s rozpočtem okolo tři čtvrtě milionu bylo i na nás moc (smích).
3. K dispozici jste měli techniku slavného režiséra Ridleyho Scotta, který s ní realizoval svůj akční snímek Prométheus. V čem se natáčení touto technologií liší od klasického a jak na natáčení vzpomínáš?
Já myslím, že právě natáčení touto technikou by se dalo označit jako to klasické. Všechny ostatní způsoby, jak mi bylo vysvětleno, jsou lidově řečeno “bastly”. V podstatě se dá 3Déčko natočit i na dva foťáky připevněné na klacku a taky se to tak hojně provádí a já na tom nevidím nic špatného. Ale kluci si chtěli zkusit, jak se to dělá “správně”. Nutno říct, že bez značné pomoci našeho technologického partnera - pro tento projekt firmy Samsung a produkce Caviar by se žádnej klip s technikou pana Scotta uskutečnit nemohl. Na natáčení máme všichni hezký vzpomínky. Byl to, myslím, největrnější letní den a my celý den balancovali na střeše budovy bývalého Federálního shromáždění dnes Národního muzea. Ani nechci domýšlet, co by se stalo, kdyby se nám hlavní pětimetrová rekvizita, představující něco mezi vesmírnou lodí a Noemovou archou, utrhla z jištění a zjištění, že odlétla dolů na magistrálu, by bylo vskutku nemilé (smích).
4. Vaše koncerty nejsou jen hudební produkcí. Vždy se pokoušíte fanoušky překvapit něčím novým. Naposledy u turné ležatá osmička to byly 3D projekce. Předpokládám, že to máš na svědomí ty…?
To sice ano, ale musím upřesnit, že se nejednalo o 3D projekce. Na turné Ležatá osmička jsme měli projekce pouze 2D. Ale pro zmiňovaný koncert v Sasazu jsme zkusili vytvořit na podiu iluzi ještě hlubšího prostoru. Jakoby takový 3D efekt. Používaly se dva typy led projekčních systémů, kapela byla v určitých momentech uprostřed mezi nimi a tím vznikal onen 3D efekt.
5. ..a teď osobní otázka. Jsi zpěvák, bubeník, výtvarník, sochař. Čím se cítíš nejvíc?
Cítím se býti člověkem zkušebním neboli Homo Demo!
6. Kapela Tata Bojs se od roku 1988 trochu změnila. Z původní sestavy jsi zůstal pouze ty a Mardoša (Marek Huňát), neměli jste někdy chuť s tím seknout?
Fungování skupiny Tata Bojs je založené na přetrvávajícím přátelství právě nás dvou. Pokud by to nefungovalo, nebudou existovat ani Tata Bojs
7. V letošním roce Tata Bojs slaví 25 let od svého založení. To je věk, kdy se člověk začíná brát vážně. Bude to i váš případ? Plánujete nějaké oslavy? Turné, vydání alba…
Brát vážně? …to zní strašidelně. Doufám, že k tomu nedojde (smích). Říkali jsme si, že na tuto skutečnost lze reagovat dvěma způsoby. Buď to ututláme a budeme dělat jako že nic anebo přiznáme barvu a půjdeme s tím strašným číslem ven. Zvolili jsme variantu číslo dvě. Chystáme velmi nestandartní koncertní letní turné po festivalech se speciální scénou, kterou jsem před chvílí popisoval. Projekce budou v pohybu a efekt bude hluboký až trojrozměrný (smích). Celé jsme to nazvali TATA/BOJS 25LET CYKLACE aneb Tour Domácí. Toto bláznivé turné bude mít v průběhu léta 2013 pouze 10 zastávek na větších i menších festivalech a v Praze chystáme před začátkem prázdnin jeden velký samostatný open air.
8. Loni jste slavili svátek svatého Patrika úspěšným koncertem v rámci Jameson zone v Roxy. Jak se těšíš na letošní oslavu 16.3.?
Na loňský ročník vzpomínáme s nadšením. Myslím, že se podařilo v Roxy rozvířit tu pravou klubovou atmosféru. Skutečně jsem něco podobného nečekal, stejně tak jako jsme nečekali, že budeme po roce k hraní na Jameson Zone znovu přizváni. To nás potěšilo dvojnásob. Doufám, že i 16. 3. 2013 v Roxy zůstane laťka minimálně stejně vysoko.
Dodala: Eliška Böhmová