Britští The Orb, kteří vystoupí 23. ledna v Lucerna Music Baru v Praze na Conference, jsou živoucí kronikou elektronické taneční hudby.
Jejich kořeny sahají až do roku 1988, kdy projekt založil Alex Paterson a člen legendárních KLF Jimmy Cauty. Ten sice kapelu ještě v 90. letech opustil, ale The Orb to neublížilo, naopak na rozdíl od KLF zásadní formou elektronickou hudbu formují dodnes. Do Prahy 23. ledna přijedou s novým albem The Orbserver in the Star House.
Alex Paterson si u The Orb zakládá na manipulaci se zastřenými, nerozeznatelnými samply jak na albech, tak při koncertech. Tato vizuálně intenzivní show dokonce přiměla kritiky, aby skupinu srovnávali s Pink Floyd. S Davidem Gilmourem, kytaristou této slavné rockové skupiny, ostatně Alex Paterson před několika lety natočil vynikající desku Metallic Spheres.
Ale zpět do historie The Orb, stojí za to si ji připomenout. První vystoupení Alexe Patersona a Jimmy Cautyho byla inspirovaná ambient a elektronickými hudebníky 70. a 80. let, nejvíce pak Brianem Enem a Kraftwerk. Poznali se při djingu v londýnských klubech, když Paterson odešel z u nás dobře známých Killing Joke. Společný zájem o stejný žárn hudby vyústil v založení The Orb. Zásadním okamžikem pro další fungování kapely byl kšeft ve známém klubu The Heaven, kde si Paterson a Cauty hraním v tamním chill-outu vybudovali první kmen skalních fanoušků. V prostoru určeném pro relaxaci se často nedalo ani hnout, jak byli The Orb rychle populární.
Tehdejší první vrchol jejich hudební práce nastal koncem roku 1990, kdy nahráli session pro Johna Peela na BBC Radiu. Skladba, později známá jako „Loving You“, byla do značné míry improvizační a zahrnovala bohatství zvukových efektů a samplů z vědecko-fantastických rozhlasových her a přírodních zvuků.
V té době přišly i první nabídky na remixy, konkrétně od Erasure a System 7. Paradoxně to znamenalo rozchod dvojice pod hlavičkou The Orb, Cauty dal přednost The KLF. Nadále ale spolupracovali a Paterson se podílel i na jedinečném albu The KLF Chill Out.
Kritický i komerční úspěch The Orb ve Spojeném království vyvrcholil na počátku 90. let alby The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld a U.F.Orb, přičemž druhé z nich dosáhlo první pozice na britském žebříčku alb v roce 1992. Alba The Orb z poloviny 90. let přijímali britští kritikové se smíšenými pocity; jejich práce se však dočkaly chvály v amerických publikacích jako Rolling Stone. Později, když do kapely přišel Thomas Fehlmann, přinesl minimalistický techno styl a The Orb se fanouškům přihlásili ze značky Kompakt..
První společné album Patersona a Fehlmana The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld bylo skutečně vynikající. Nahráli ho během tří týdnů v šesti studicích s dvaceti externími hudebníky. Vytvořili vesmírný výlet po panoramatických zvucích. Albu se prodejně dařilo nejen na Ostrovech a chválili ho i kritici za skvělé vyvážení ambient music, house music a samplování. Z dnešního pohledu se Adventures považuje za přelomové album, neboť změnilo způsob, jak hudebníci pohlíželi na samplování, a za klíčové dílo pro žánry ambient music a taneční hudby. The Orb se s ním také vydali na první americké turné.
Úspěch The Orb’s Adventures Beyond The Ultraworld projektu vynesl smlouvu u Island Records, kde vydávají například U2. Prvním albem vydaným na této proslulé značce byla deska kontroverzní deska Orbus Terrarum. V Británii ji fanoušci a kritici rozsápali, v USA naopak vychválili a časopis Rolling Stone dokonce označil za album měsíce. Každopádně The Orb s touto deskou objeli svět, na turné strávili skoro celý rok. A zřejmě na něm získali recept, jak připravit další skvělou desku.
Na nahrávce Orblivion se vrátili k vesmírnému zvuku, Island Records ji označilo za techno-rockové album U2. Deska byla velmi úspěšná jak v USA, tak v Evropě. První singl z Orblivion, „Toxygene“, se stal nejvýš umístěným singlem The Orb, když dosáhl 8. února 1997 ve Spojeném království 4. místa.
I v následujících letech si The Orb udrželi vysoký kredit a hudební publicisté o projektu psali, že umí stárnout s grácií. V říjnu 2010 ale všem Paterson vyrazil dech, když natočil Metallic Spheres, na němž se podílel i David Gilmour z Pink Floyd. Vše dovršil loni v létě, kdy se spojil s cenami ověnčeným dub muzikantem Lee „Scratchem“ Perrym a pustili se do alba v rytmu reggae jménem The Observer In The Star House. Titulní skladba je založena na první verzi Little Fluffy Clouds s pozměněným textem, kde Perry vzpomíná na své dětství na Jamajce a na legendární sídlo Golden Clouds, umístěné poblíž jeho domova.
The Orb zahrají v Praze živě na Conference ve středu 23. 1. 2013 v Lucerna Music Baru. Vstupenky bez manipulačního poplatku prodává Lucerna Music Bar. Online je koupíte na
www.ticketpro.cz a
www.ticketportal.cz
www.cnfrnc.cz
www.freelancepr.cz
www.theorb.com
Dodal: Pavel Eichler
Missquire(Michaela Chovancová)
čtvrtek 17. 1. 2013 17:00
Chovancová, Michaela. 2013. The Orb jsou kronikou elektronické hudby.
Vychytané.cz. [Online] 17. 1. 2013. [Citace: 9. 10. 2024.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=6305. ISSN 1802-2677.
link na článek:
http://clanky.vychytane.cz/The-Orb-jsou-kronikou-elektronicke-hudby