Hned tři gramofonky si z nočního udílení cen Grammy v americkém Los Angeles odnesl čtyřiadvacetiletý Sonny John Moore alias SKRILLEX - první potvrzený headliner letošního festivalu Rock for People. Proměnil tak celkem tři z pěti nominací, a to v kategoriích Nejlepší taneční nahrávka (Best Dance Recording), Nejlepší taneční / elektronické album (Best Dance / Electronica Album) a Nejlepší remixovaná neklasická nahrávka (Best Remixed Recording, Non-classical). Zařadil se tak po bok kapel jako The Chemical Brothers, Daft Punk nebo Basement Jaxx, jež ve sledované kategorii Dance / Electro získaly ceny Grammy v posledních letech.
V prvních dvou zmíněných kategoriích zabodoval SKRILLEX díky své v pořadí třetí nahrávce ze sklonku roku 2010 Scary Monsters and Nice Sprites, jež vyšla na labelu Big Beat / Atlantic. K masové odezvě přispěla i distribuce tracků z tohoto EP prostřednictvím specializovaného portálu Beatport. Na pultech obchodů se deska objevila až s odstupem na jaře loňského roku. Ve třetí kategorii Grammy Awards uspěla Skrillexova nahrávka Cinema. Dubstepový producent a vizionář Skrillex vystoupí vůbec poprvé v České republice coby jeden z headlinerů letošního ročníku festivalu Rock for People.
Těžko v progresivních vodách elektroniky hledat větší a vlivnější jméno než Sonny John Moore aka Skrillex. Tento DJ a producent s nezaměnitelnou vizáží totiž skul do křepčící masy dvě doposud svárlivé skupiny fanoušků: příznivce elektroniky, konkrétně dubstepu, a tvrdé hudby – kupříkladu Korn nebo Nine Inch Nails, jejichž nahrávky prošly Skrillexovými strojky. Samozřejmě, najdou se i tací, kteří spojení dubstepu a metalu označují za hybridní, trnem v oku či uchu je jim i jeho spolupráce s popovými idoly jako Kate Perry nebo Black Eyed Peas.
To ale nic nemění na skutečnosti, že (nejen) na specializovaných portálech lidé hledají Skrillexovo jméno a jeho „hudební dekonstrukci“ 50krát častěji než ostatních producentů...
"Deska Scary Monsters and Nice Sprites nám přišla od počátku skvělá a v mnoha ohledech zlomová pro dubstepovou a electro scénu. Hlavním důvodem, proč jsme Skrillexe oslovili, jsou ale jeho výbušná živá vystoupení. Dokáže strhnout klidně tisíce lidí na beaty, které byly ještě před nedávnem klubovou, de facto uzavřenou záležitostí. Nepochybujeme, že Skrillexův set bude patřit k vrcholům letošního Rock for People, který pojímáme ve stylu oslav 18. narozenin.
V jeho produkci si najdou své i zarytí rockeři, o fanoušcích hard & heavy ani nemluvě, protože to je muzika, se kterou Skrillex ve své produkci pracuje neustále,“ říká Michal Thomes z Ameba Production, která je tradičním pořadatelem festivalu Rock for People a Skrillexe představí v exkluzivní česko-slovenské premiéře.
Vstupenky na 18. Rock for People jsou po dvou vyprodaných edicích aktuálně k dispozici za 1 300 / 1 400 Kč, a to výhradně prostřednictvím portálu www.ticketsforpeople.cz Generálním partnerem festivalu zůstává společnost T-Mobile pod značkou t-music. Hlavním partnerem je i letos Staropramen. Na cenu 1 500 Kč poskočí vstupenky počínaje 1. březnem – fanoušci, kteří vyplní dotazník, mají stále nárok na slevu 100 Kč. Veškeré další informace jsou k dispozici na www.rockforpeople.cz nebo na www.facebook.com/rockforpeople.
SKRILLEX
Dříve zpěvák a skladatel Sonny John Moore odrostl na electro- a raveových projektech jako Prodigy nebo Aphex Twin, do cesty se mu ale připletla i jména jako Marilyn Manson či Nine Inch Nails, kteréžto se zakrátko začala podepisovat na jeho hudebním předurčení. Už ve čtrnácti letech se Moore odhodlal k prvním pokusům o vlastní zvukové stopy. O dva roky později pak vstoupil do post HC kapely From First to Last. Na sólovou dráhu pod jménem Skrillex pak nastoupil v roce 2007.
Skrillex je považován za následovníka nastupující generace umělců, která ignoruje (respektive cíleně překonává) pravidla žánrových hranic. Z jeho produkce je však nejznatelnější rytmus dubstepu; tracky jsou charakteristické častějšími změnami soundu, než bývá u většiny dubstepových skladeb běžné.
Jak říká o své inspiraci sám hudebník: „Žánr pro mě nikdy nebyl podstatný. Za celé roky jsem naposlouchal hodně různé hudby – je to více o instinktu než o vlivech. Ani se nesnažím, aby má hudba byla o dubstepu, je to jen další tempo a rytmus, v němž pracuji, protože umí lidi rozdivočit. Rád vytvářím nové skvělé zvuky a hluky, někdy mě zaujmou videohry, jindy se ponořím do nepřeberného množství filmů... Možnosti jsou nekonečné, prostě jdu tam, kam mě hudba zanese."
Faktem je, že Skrillexe proslavila až jeho třetí nahrávka z roku 2010 Scary Monsters and Nice Sprites, jež vyšla díky spolupráci tří labelů: Big Beat Records, revolučního elektronického Deadmau5’s a svěžího Mau5trap. Podle Skrillexe je důležité, aby byli umělci naprosto soběstační, tedy tvořili bez zásahu vydavatelských společností. Proto týmovou spolupráci zaniteresovaných labelů, kteří „podporují, co již bylo vybudováno“, hodnotí nadmíru kladně.
Vydáním této nahrávky odstartoval maraton nabídek na remixy nejrůznějších hudebních projektů; Skrillex má na svědomí předělávky a samply pro interprety jako Korn, Black Eyed Peas, Lady Gaga nebo La Roux, u zpěvačky Kate Perry se dokonce odklonil až k popové orientaci. Obrovských ohlasů dosáhl na americkém populárním DJ online obchodě Beatport.com, kde se jeho jméno stalo 50x vyhledávanějším než jména ostatních producentů.
I přes nadšení pro autorskou práci, houževnatost, radost z hudby i ze života je však Skrillexův obraz coby hudebního producenta rozporuplný – zatímco u jedněch sklízí až nekritický obdiv, druzí jej považují za prznitele žánru. Puritánští hudební fajnšmekři nepřekousli jeho otevřenou podporu (a později i hudební spolupráci) kapele Korn, ležérně-punkerskou vizáž, ba dokonce i mladistvé obcování s hard corem. Psi štěkají, mnohamilionová karavana valí dál: Skrillexův ostrý dubstep je možné slyšet ze všech aspoň lehce progresivních rádií, rotuje v hitparádách, na parties po celém světě…
Věrně kontroverze kolem Skrillexe vystihl Joe Muggs z Guardian.co.uk: „Sotva tři roky poté, co se Moore objevil na hudební scéně jako Skrillex, je jednou z vůdčích osobností elektronické taneční scény, jež v sobě zahrnuje i hyperaktivní dubstep uprostřed amerického mainstreamu. Jeho příběh, který je standardním příběhem slávy, a to zejména pro hvězdy v USA, je důkazem, jak jej ´odpůrci´ posílili. Poté, co překonal nepřízeň osudu, nyní ukazuje všem, kteří pochybovali, jak silný ve skutečnosti je.“
Sám Skrillex to však vidí jinak: „Nikdy jsem o těchto názorech neslyšel, a to hlavně proto, že nemám moc času sledovat internet. Obrážím spoustu hudebních akcí a lidé jsou vůči mně vstřícní. Nikdy se mi nestalo, že by ke mně někdo přišel a řekl: Zdá se, že to či ono fórum má s tebou vážný problém," říká producent bez náznaku sebelítosti. „Jakkoliv je Skrillex uznávaný či nikoliv, jeho electro dubstepové podání proniklo až do samotné struktury americké subkultury. A to se dosud nepovedlo žádnému tanečnímu stylu,“ dodal ve své úvaze Joe Muggs.
Skrillexův přístup k fanouškům je mimořádně otevřený a volnomyšlenkářský, stejně jako ve své tvorbě boří bariéry a hranice i mezi vyznavači odlišných kultur či stylů: „Je skvělé, že lidé dokážou reagovat svým vlastním způsobem. Je jedno, jestli jde o místo s hodně kluby, kam lidé chodí tančit, nebo jestli je to místo, kde jsou zvyklí chodit do rockových klubů a reagují na hudbu fyzicky naprosto odlišným způsobem. Obojí je správně a obojí je velmi sexy!”
Skrillexovu myšlenku doplňuje jeho obdivovatel, britská dubstepová hvězda Skream: „Nezáleží na tom, kde zrovna jste, energie, která prýští z toho místa, je pokaždé stejně silná. Propadají jí tisíce lidí při každé jeho show.” Rock for People jistě nebude výjimkou…