Už po loňském koncertu MUSE se zdálo, že jedna z největších domácích hudebních akcí, festival Rock for People, zažila historický předěl. Co do návštěvnosti i „odbavení“ přední světové kapely, jejíž vystoupení bylo četnými médii pasováno na festivalovou událost léta. V letošním roce však Rock for People přichází s dalšími novinkami, které vytvářejí předpoklady pro další růst – kvalitativní i kvantitativní. „Tím kvalitativním nemáme na mysli jen line-up, ale především architekturu a design Festivalparku, který by nám měl dle dosavadních jednání umožnit v dalších letech i prostorovou expanzi. Ruku v ruce se s tím otevírá i možnost vozit do Hradce Králové největší světové kapely a přitom garantovat komfort pro každého návštěvníka,“ říká na okraj nadcházejícího 17. ročníku Rock for People, který proběhne od 2. do 5. července, Michal Thomes z pořádající agentury Ameba Production s.r.o.
Nejvýznamnější a zároveň nejviditelnější inovací je kompletní obměna vizuálního stylu Rock for People. Autorem konceptu, jenž se týká i loga, je renomovaný pražský ateliér Dynamo Design, který do nové grafiky promítl nosné atributy Rock for People: zábavu, kreativitu, sdílení zážitků, rozmanitost, energii a v neposlední řadě emoce. Stylizované postavy zároveň vystihují další novinku – koncept Partiček. „Každým rokem stoupá počet hromadných objednávek. I v samotném areálu je patrné, že lidé si užívají hudbu a festival samotný v partách, případně se na RfP party tvoří. To chceme podporovat a nabídnout lidem i vlastní design triček, vlastní prostor ve festivalovém kempu a další pobídky,“ doplňuje Petr Fořt, dramaturg Rock for People. Nový vizuální styl nebude patrný jen na plakátech, na nových internetových stránkách nebo v outdoorové kampani: figury ve 3D i na boardech nápaditým způsobem zpestří prostor Festivalparku a budou dílem sloužit i jako originální navigace.
Změn doznala i struktura partnerů. Pozice generálního partnera se chopil T-Mobile pod značkou t-music, plnění rozšířily Pivovary Staropramen či produktový partner Stock Plzeň. Mezi mediálními partnery se vedle hlavních supportérů v podobě Evropy 2, respektive vydavatelství Mafra s deníkem MF Dnes, nově objevil Seznam.cz s řadou svých kanálů, portály Expats.cz, Poslouchej.net a Musicserver.cz Novým mediálním partnerem je také týdeník Reflex.
„Festival Rock for People je už stálicí na nebi našich t-music akcí. Co nás ale těší je, že tato festivalová hvězda září stále víc. Změny, které pro letošek připravili organizátoři, nás opravdu nadchly. Chystané aktivity jako by se inspirovaly v našem firemním sloganu ´pro společné zážitky´,“ říká Markéta Vychytilová manažerka sponzoringu společnosti T-Mobile. Festival je pro tohoto mobilního operátora rovněž ideální příležitostí, aby si návštěvníci mohli vyzkoušet nové služby, seznámili se s nabídkou pro naše věrné fanoušky a nejen pro ně. Letošní rok bude T-Mobile na Rock for People opět vidět pod značkou t-music a připraví kombinaci osvědčených služeb, jako jsou dobíjecí stanice, internet zdarma, fotky a celá řada dalších novinek.
Rekordní počet 130 pivních kohoutů od Staropramenu, které byly k dispozici v loňském roce, se letos zdvihne. Společně s tím pivovar posílí technický a kvalitativní dozor v místě, jenž se zaměří na temperaci obalů a tím i teplotu piva, rychlost výtoče i správnou míru. Staropramen vyšle na festival supervizi technického servisu pod vedením Milana Loskota, osobně bude přítomen i ředitel výroby Pivovaru Staropramen Zdeněk Lux a obchodní sládci Libor Vávra a Jaroslav Svoboda. Souběžně s tím dojde k rozšíření míst k sezení. „Návštěvníci se mohou těšit na plné portfolio Staropramenu, čítající osm značek i stále oblíbenější nealko. Chystáme také speciální překvapení - a netýká se vyhledávaného čepování do skla nebo programu pro party, které budou mít k dispozici vlastní coolkegy,“ láká Jan Vošta, Events & Sponsoring Manager Pivovarů Staropramen a.s.
Jedním z hlavních přínosů partnerů Rock for People je jejich důraz na servis pro návštěvníky festivalu. A ti se mohou v letošním roce těšit na množství benefitů a překvapení. K nejmarkantnějším změnám patří úprava hierarchie i programu scén: vedle hlavní t-music stage, která bude vyhrazena pro letošní zahraniční headlinery, se další větší skupiny a i oblíbené tuzemské formace objeví na další venkovní scéně.
Úplnou novinkou bude kryté šapitó až pro 7 000 lidí, které nahradí dosavadní dvojpódiový stan s komplikovanou cirkulací vzduchu i návštěvníků. Na této Evropa 2 stage se objeví zahraniční kapely i domácí hudební projekty. Mnohem více budou využity i hangáry: na CZ Talent Stage se představí výhradně domácí formace. V dalším z hangárů se budou po dnech střídat dramaturgické linie. „Na sobotním Večírku pro nedočkavé zahrají výhradně revivalové a regionální talentované kapely, další den jen polské, slovenské a maďarské skupiny. Vycházíme tím vstříc stále pestřejšímu složení publika na Rock for People a zároveň jsme přesvědčeni o množství talentovaných skupin v rámci střední Evropy,“ vysvětluje Petr Fořt. I letos si na Rock for People užijí příznivci divadla – hraného i loutkového. Program bude zveřejněn v průběhu června.
Po několika letech se na Rock for People vrací taneční a DJ´s program. Po skončení živého programu na obou hangárových scénách budou následovat tematické sety, včetně hojně poptávané Oldies Party s muzikou od 60. do 90. let. Progresivní styly obsáhnou elektro, drum´n´bass, dubstep, jungle a další, přičemž za gramofony se vystřídá tuzemská DJ´s špička. Naopak klidnější náplň nabídnout minimálně dva odpočinkové chill out stany, které podobně jako zbylé scény pojedou až do ranních hodin. „Uvědomili jsme si, že mnozí lidé na náš festival jezdí za 24hodinovou zábavou. V případě tohoto doprovodného programu nepůjde o decibely, ale spíše žánrovou pestrost,“ dodává Michal Thomes, podle nějž je nový model slučitelný s uzavřením prostoru před velkými pódii a každonočním úklidem kolem 3 hodiny ranní.
Mimochodem: daleko pestřejší náplň čeká i na obyvatele stanového města. Vedle posílení veškerého sociálního zázemí (už loni bylo na RfP k dispozici 250 mobilních toalet) se chystá ranní kavárna spojená s čítárnou i prodejnou čerstvého pečiva. Kemp bude letos poprvé rozdělen na zóny, bude mít vlastní pravidla provozu, vyčleněnou ochranku i zpřísněná pravidla vstupu. S ohledem na očekávaný příjezd nových festivalových návštěvníků nejen z Česka, ale i z německy mluvících zemí, Slovenska, Polska i Maďarska, a navýšení počtu kempujících až na 18 000 lidí je tato separátní organizace nutná. Stanové město, stejně jako parkoviště budou oproti loňsku rozšířeny o zhruba jednu pětinu. A stejně jako loni se počítá v případě potřeby s další operativní kapacitou.
Za loňský přístup k životnímu prostředí získal Rock for People prvenství v akci Čistý festival podporované společností Ekokom, ale především mezinárodně uznávaný certifikát Green & Clean Award od evropské asociace festivalů Yourope. Jako první a dosud jediný festival v bývalém Československu RfP loni zprovoznil vlastní unikátní linku na třídění odpadů, skrze kterou prochází veškerý odpad generovaný na festivalu. Linka je v provozu 24 hodin denně po dobu 5 dnů, prošlo jí více než 70 tun odpadu, z nějž 80 % bylo ve spolupráci s Hradeckými službami a.s. recyklováno (plasty, papír, sklo, hliník, baterie). Na provozu celého třídícího systému festivalu se vystřídalo 200 dobrovolníků z řad festivalových návštěvníků. Toto vše se zopakuje i letos; k tomu bude nově zaveden tříděný sběr gastroodpadů ze všech festivalových stánků s občerstvením. „Očekáváme, že se tímto opatřením úroveň recyklace zvedne na 90 % veškerého odpadu,“ říká Štěpán Suchochleb, jenž má ekologický program na starosti.
Velkou poctou pro Rock for People je skutečnost, že si jej jako místo oslav 20. výročí svého působení v České republice vybrala organizace Greenpeace. Ta bude mít v prostoru před hlavním vstupem do Festivalparku své vlastní městečko s množstvím aktivit, ukázek environmentálního přístupu ke všem oblastem lidské činnosti, přednášek apod.
Signifikantním projektem vývoje Rock for People je projekt S partou na RfP. Akce je určena pro všechny, kteří si přes předprodejní systém
www.ticketsforpeople.cz objednají více než 5 celofestivalových vstupenek. Tyto party dostanou přístup do speciální sekce a budou si moci navrhnout vlastní triko v layoutu Rock for People, které dostanou ve Festivalparku společně se 100 Kč poukazem na festivalový sortiment. Na každého tak čeká benefit v hodnotě 400 Kč.
A to není všechno: pokud bude hromadná objednávka na víc než 10 celofestivalových vstupenek, dostane k tričkům partička ještě jeden coolkeg piva Staropramen, který bude mít po celou dobu Rock for People k dispozici v chlazených prostorách.
„Pevně věříme, že fanoušci všechny letošní změny ocení. Máme plán na dalších pět let, během nichž bychom chtěli postupně z Rock for People vybudovat jeden z nejkvalitnějších festivalů ve střední Evropě. Akci, na kterou lidé nebudou jezdit jen kvůli kapelám, ale také pro její celkovou náplň, prostředí, zábavu i zážitky – právě v tom vidíme největší potenciál festivalu a festivalovosti,“ uzavírá Michal Thomes.
Všechny měsíční edice vstupenek byly vyprodány. O čtvrtinu vyšší předprodeje než v loňském roce nasvědčují překonání loňského rekordu 28 500 návštěvníků.
Ceny vstupenek na Rock for People 2011 (výhradně na www.ticketsforpeople.cz)
duben – 1 450,- Kč
květen – 1 520,- Kč
červen – 1 590,- Kč
na místě – 1 800,- Kč