Od začátku listopadu se v Čechách uskuteční již druhý ročník charitativní kampaně Movember. Kampaň, která si klade za cíl šířit osvětu o rakovině prostaty, se poprvé uskutečnila v roce 2003 v australském Melbourne. Jejím posláním je efektivně informovat o závažnosti této choroby, učinit z ní veřejně diskutované téma a upozornit na důležitost prevence. Zároveň ale také podpořit fond benefičního partnera.
Název vznikl spojením anglických výrazů NOVEMBER - česky listopad - měsíc, v jehož průběhu kampaň probíhá – a MO (zkrácený výraz pro moustache) - česky knír, který je znakem a hlavním prostředkem komunikace tohoto projektu. Do projektu se opět zapojilo mnoho českých známých osobností, jako například
Jan P. Muchow,
Yemi A.D., kapela
PSH,
Ota Klempíř, kapela
Wohnout,
Michal Dvořák,
Michal Froněk, rapper
Indy,
Michal Kocourek, ředitel divadla Kalich, zpěvačka
Tonya Graves a Miss ČR 2003,
Lucie Váchová. Široká veřejnost se může do projektu zapojit v podobě aktivní účasti jako „MO brácha“ nebo „MO ségra“, či finančním příspěvkem na dárcovský účet Movemberu.
V listopadu se bez kníru neobejdete
Symbolem Movemberu je knír, který si sympatizanti kampaně - zvaní „MO bráchové" - nechávají narůst v průběhu listopadu. Prvního listopadu začne každý
„brácha“ s čistou, oholenou tváří a po zbytek měsíce si svůj odznáček nad horním rtem řádně opečovává a zvolí si svojí variantu knírku. Každá odpověď na neodvratnou otázku („Co ho to s tím knírem napadlo?“) znamená rozšíření informace o
Movemberu, a tedy i rizicích rakoviny prostaty. Zúčastnit se mohou i zástupkyně něžného pohlaví, předvídatelně označované jako
„MO ségry". Od nich by bylo hrubé očekávat stejný styl podpory jako od pánů, takže mají za úkol veškerými legálními a společensky přijatelnými prostředky verbovat další a další „bráchy“. Všichni dohromady společnými silami uvědomují veřejnost o možnosti vlastního finančního příspěvku na dárcovský účet Movemberu (číslo účtu je 35-0060798309 / 0800), jenž je hlavní sbírkou financí pro kampaň. Partner projektu, kterým je
„Nadační fond onkologie 21. století“, obdrží plných 100 procent vybrané částky. Dne 27.11.2010 vrcholí projekt slavnostní Movember party 27/11/ v prostorách
HARD ROCK CAFE v Praze, na níž se „Mo bráchové" pochlubí svými hrdě a pečlivě vypěstěnými knírky v rámci souboje o titul muže Movemberu. Výtěžek ze vstupného samozřejmě poputuje na konto Nadačního fondu onkologie pro 21. století.
Historie Movemberu
Počátky kampaně sahají do roku 2003, kdy v jednom z melbournských barů narazila parta kamarádů na téma charitativních akcí zabývajících se zdravím žen. Uvědomili si, že muži postrádají obdobný projekt, ve kterém by se mohli sami angažovat a aktivně zapojit ve jménu vlastního zdraví a společně tak usilovat o zlepšení jeho úrovně. Z diskuze vzešla myšlenka přinést alespoň na jeden měsíc zpátky do módy
knír, užít si přitom trochu srandy, současně vydělat nějaké peníze pro dobrou věc a povzbudit všechny chlapy, aby spolu otevřeně mluvili o svém zdraví. Z prosté myšlenky vznikla kampaň, která každým rokem nevídaně sílila a zároveň přinášela stále větší finanční příspěvky na konta partnerů z řad charitativních organizací. Zatímco prvního ročníku se v
Austrálii zúčastnilo na tři desítky sympatizantů, v loňském roce už bylo na palubě Movemberu 125 tisíc MO bráchů a sester, kteří společně získali
8 milionů dolarů pro každý z partnerských nadačních fondů. Své ročníky již pravidelně pořádá Anglie, Irsko, Nový Zéland, Kanada a Spojené státy. Za dosavadní existenci Movemberu získali MO bráchové a ségry celého světa
60 milionů dolarů na boj proti rakovině prostaty. Do České republiky se Movember dostal především díky freestyle motokrosové show
FMX Gladiator Games v roce 2009. Kontakt mezi Movemberem a společností WTF Entertainment (organizátor české kampaně) zprostředkoval MO brácha a FMX jezdec
Morgan Carlson, který je pravidelným účastníkem FMX Gladiator Games.
Hlavním cílem letošního ročníku je vytvořit u nás stabilní zázemí pro pravidelnou organizaci Movemberu v následujících letech a účinně naplnit poslání, jež je základním pilířem kampaně v celosvětovém měřítku.
Celebrity slaví Movember
Do charitativní kampaně Movember se ve světě zapojila a svou podporu tak vyjádřila i řada celebrit jako například herec
Tom Selleck,
Sasha Kohen alias Borat či surfař
Mick Fanning. V loňském roce se MO bratry stali mimo jiné
Matěj Ruppert či
Lukáš Pollert. MO ségry zastupovala modelka
Renata Langmannová.
I v letošním roce se do kampaně Movember zapojil značný počet českých celebrit. MO bráchy a MO ségry se mimo jiné stali, hudební skladatel
Jan P. Muchow, režisér
Ota Klempíř, designér a spolumajitel studia Olgoj Chorchoj,
Michal Froněk, závodník motocrossu FMX,
Martin Koreň, členové hudební kapely
Eddie Stoilow, která vyhrála cenu MTV za nejlepší kapelu v ČR, a další.
„Ze začátku jsem Movember bral jako pouhou srandu. S partou si nechat narůst knírek a smát se tomu jak vypadáme pořádně chlapsky, ale je k tomu mnohem víc. Knírek je symbolem mužství a díky němu a kampani Movember šíříme slovo o vážné věci a tou je
rakovina prostaty. Ze všech vtípků co dělám za celý rok, má tenhle jediný smysl,“ popisuje důvod pro své zapojení do projektu jezdec motocrossu FMX, Martin Koreň.
„Nechat si narůst knírek je pro mne mentálně stejně těžké jako představa vylézt na Everest, nebo uběhnout maraton bez tréninku. Mám rád ulitu svého image, která mně ochraňuje od okolí. Knírek tuto integritu rozhodně narušuje, ale pro skvělou akci jakou je Movember, je nutno třeba i vylézt na kopec,“ vysvětluje designér
Michal Froněk.
„Důvod proč to děláme, je podpořit tuto kampaň proti nemoci, která vyhubuje naše okolí a přátele, a je třeba vyvíjet technologie a studia v rámci odstranění této nemoci z našeho okolí,“ uvádějí hudebníci ze skupiny
Eddie Stoilow.
Člen kapely J.A.R.,
Ota Klemíř uvádí jako důvod pro svoji účast na Movemberu….„Do projektu Movember jsem se rozhodl vstoupit, protože mi forma kampaně přijde jako vtipný způsob jak upozornit na věc, která může kdykoliv potkat kohokoliv z nás chlapů. Osvěta není na škodu, a pokud se povede vybrat navíc peníze na potřebná zařízení, která mohu někomu i zachránit život, tak proč ne. Ačkoliv si myslím, že co se má stát to se stane".
Český rapper
Indy dodává… „Je dobrý o těch věcech mluvit, mít informace, nebo samotnou podporu na různých úrovních. To poslední je důležitý hlavně pro ty, jejichž život se s tímhle problémem musí potýkat. Zvolený způsob a kampaň je podle mě úplně ideální možnost, jak vyjádřit svojí podporu.“
Hrozba jménem rakoviny prostaty
V České republice je rakovina prostaty nejčastější formou rakoviny u mužů. V průběhu posledních 38 let se počet postižených touto nemocí
6x zvýšil a počet úmrtí zdvojnásobil. Počet nových pacientů se každým rokem zvyšuje v průměru o 5000. Na rakovinu prostaty zemře ročně
1 600 mužů. Hlavním z neziskových partnerů českého Movemberu je
Nadační fond onkologie pro 21. století, na jehož konto poputuje 100 procent financí nasbíraných v průběhu kampaně. „Prostředky získané z projektu Movember se využijí na
vybavení počínaje například drahými cytostatikami přes středně velké přístrojové vybavení (infuzní pumpy, EKG) až po velmi drahé
terapeutické přístroje. Vše bude sloužit k diagnostikování a léčbě karcinomu prostaty, jehož výskyt u nás není rozhodně bezvýznamný,“ upřesnil
PhDr.Petr Koutný, místopředseda správní rady Nadačního fondu onkologie pro 21. století.
STAŇTE SE ČESKÝM MO BRÁCHOU NEBO MO SESTROU
1/ získejte průběžně informace na
www.movember.cz a prvního listopadu začněte s hladkou tváří
2/ celý měsíc pěstujte svůj knírek, ale pozor je tu pár pravidel:
• knírek se nesmí spojit s kotletami. Pak jde o vous.
• řidítka knírku se nesmí spojovat na bradě. To je klasická kozlice.
• malý zdvořilý růst pod spodním rtem se dovoluje - tzv. mušketýrka.
Sledujte náš facebook a web, na kterém Vás budeme průběžně informovat o aktuálním dění kolem českého Movemberu !
Kontakty:
www.movember.cz ,
http://www.facebook.com/movembercz
Dárcovský účet projektu Movember: 35-0060798309 / 0800
Zdroj: TZ Blue Gekko