Prosím zkontrolujte si, jakou oblast máte vybranou vpravo nahoře na stránce.
Nebo jednoduše nemáme v databázi žádnou další akci. Víte o nějaké? Řekněte nám o ní ve formuláři zde!
Apokalypsa 33: Kariéra Jeffa Millse
Patří v technu k největším světovým jménům. Počítá se k „velké čtyřce otců techna“ společně s Kevinem Saundersonem, Juanem Atkinsonem a Derrickem Mayem.
Apokalypsa The Bells pátek 19. listopadu 2010 19:00 (konec +- sobota 20. listopadu 2010 07:00) BVV Brno (CZ)
A právě Jeff Mills je ten, kdo charakteristický zvuk detroit techna ukázal světu. Pojďme se společně podívat, jak se mu to povedlo.
Techno znamená technologie
Na počátku 90. let společně s Mike Banksem a Robertem Hoodem založil Underground Resistance a úspěch tohoto projektu dostal detroit do tanečních klubů po celé planetě. Zvuk Underground Resistance se podobal soundtracku života v jejich rodném městě: tvrdý, rychlý, nebezpečný, ale pořád citlivý. Na stejnojmenném labelu vydalo trio mnoho vinylových dvanáctipalců, většinou instrumentálních, ovšem některé i ve spolupráci s vokalistkou Yolandou Reynolds. Staré disco a soulové tradice založené vydavatelstvím Motown sídlícím v Detroitu povýšili vpravdě revolučním způsobem na novou úroveň, když zkombinovali hlasy z 60. let s novým zvukem a technologiemi let devadesátých.
Underground Resistance jako dokument
Dokumentem „UR fáze“ Millsovy kariéry jsou série X-101, X-102 a X-103, které v Evropě vyšly na labelu Tresor pod licencí Underground Resistance. Zatímco „stojednička“ znamenala přelomové ostré klubové techno, další projekty ukázaly v celé šíři produkci Millse, Bankse a Hooda jako temně experimentální a nenapodobitelnou, pro posluchače běžného techna tak odlišnou.
Kromě práce ve studiu se Jeff Mills neustále věnuje také své DJské kariéře. Svou technikou hraní na parties se řadí mezi naprostou světovou špičku. Vyslyšel volání New Yorku po aktuální techno hudbě a stal se rezidentem klubu Limelight, patřícího k největším na Manhattanu. Bohužel díky tomu pominula možnost intenzívní spolupráce s ostatními členy Underground Resistance, takže musel přijít konec slavného tria.
Nehynoucí síla Waveform Transmissions
Je jasné, že umělec Jeff Mills se nemohl spokojit s pouhým DJingem, ač povýšeným na mimozemskou úroveň brilantním hraním ze tří nebo čtyř gramofonů. V roce 1992 nahrává sólovou desku Waveform Transmissions vol.1. Tento zásadní a nadčasový počin odkrývá stav elektronické hudby na počátku poslední dekády minulého tisíciletí a současně poskytuje důležité poznatky pro její další vývoj. Až do současné doby snad neexistuje jediná produkce v tomto stylu, která by touto deskou nebyla nějakým způsobem ovlivněna.
Autorem Waveform Transmissions vol.2 je sice Robert Hood, nicméně vychází pod Millsovým autoritativním dohledem. Samotný Mills je pak zodpovědný za třetí díl a toto jeho druhé sólové album vyšlo nejprve v roce 1994, aby o čtyři roky později Mills vydal pozměněnou variantu, kdy překomponoval „Life Cycle“ a nahradil tak originál na dvojitém EP.
Axis records ovlivňují svět
Devadesátá léta načal Jeff Mills založením legendárního labelu Axis Records, který si dal za cíl vydávat futuristický a experimentální zvuk producentů z celého svět. Vliv Axis v krátké době zachvátil celý svět techno music a pomohl ke zviditelnění dosud neznámým jménům. Z Česka se sluší připomenout jméno Elektrabel, který se stal Millsovým chráněncem, když mohl právě na labelu Axis vydat své tracky.
Purpose Maker jako motor pro DJs
Jeff Mills se usídlil v Chicagu a jako nejžádanější světový DJ pokračuje v pravidelném hraní v Paříži, Londýně, Vídni, Manchesteru, Římě, Berlíně či Tokiu. Dechberoucí technikou přivádí v úžas obecenstvo kdekoliv, kam přijede. Přichází rok 1996 a s ním zrod labelu Purpose Maker. Mills cítí potřebu současných DJs pracovat s energickými tooly, které na taneční plac ženou tancechtivé lidi a právě tento label má přinášet nový materiál pro práci s roztancovaným davem. Daří se a Purpose Maker se stává synonymem pro hutné techno smyčky.
Mills dále zaměstnává DJs svými dalšími dvanáctipalci a EP a nezapomíná ani na fanoušky domácího poslechu. Koncem 90. let vychází například výborné kompilace Lifelike, Art of Connecting, The Other Day a další. Japonským fanouškům se díky desce „Mix Up Vol.2 – Jeff Mills: Live Mix at Liquid Room, Tokyo“ dostává možnosti poprvé si doma vychutnat jeden z jeho setů.
Technologie propojuje umění
V roce 1999 zakládá Jeff Mills už třetí label – Tomorrow. Vydává se ještě více experimentálním a futuristickým směrem než dosud. O rok později následuje v jeho režii další malá revoluce: rodí se nový soundtrack k legendárnímu němému filmu Metropolis z roku 1926, Millsovo spojení technologií 21. století s tradiční grandiózní orchestrální interpretací. Hodinový soundtrack funguje i nezávisle, ovšem největší zážitek přináší právě ve spojení se starou utopistickou sci-fi. Se znervózňujícím potutelným úsměvem se Jeff svých fanoušků ptá: „Proč by měl být čas naším jediným prostředkem k měření reality?“
Techno s houslemi a ve fraku?
Vyjmenovat a popsat všechny další Millsovy projekty by zřejmě znamenalo překročit několikrát rozsah tohoto textu. Z nejdůležitějších je nutné zmínit DVD „The Exhibitionist“. Velmi neotřelým způsobem na něm Jeff Mills představuje svou vizi propojení jazzu a techno music. DVD zachycuje v reálném čase mixovaný DJ set z různých úhlů pohledu. Propojování různých forem umění dostává novou tvář, když v roce 2005 Mills zahájí spolupráci s Montpellier Philharmonic Orchestra a stane se nevídané: Osmdesátičlenný orchestr klasických nástrojů hraje jeho největší hity dokonce živě a pod širým nebem. Jeho „dirigentem“ je sám Mills se svým automatickým bubeníkem. Že jste to ještě neslyšeli? Shánějte Blue Potential.
Čím nás po tom všem ještě může Jeff Mills překvapit? Výletem do kosmu? Návratem k pořádné surové techno řežbě? To je otázka, kterou si kladou rozdychtění fanoušci všeho nového v techno music. Alespoň ti v Česku se dočkají 19. listopadu, kdy v pavilonu P na brněnském výstavišti vystoupí tento Otec techna, a to nejen jako DJ, ale také jako LIVE ACT.
A bude to zážitek, na který už nikdy nezapomeneme.