Reklama. Chcete ji také?
Aktuální akce
Prosím zkontrolujte si, jakou oblast máte vybranou vpravo nahoře na stránce.
Nebo jednoduše nemáme v databázi žádnou další akci. Víte o nějaké? Řekněte nám o ní ve formuláři zde!
Reklama. Chcete ji také?

Vidíte AVATAR 3D rozmazaně?

Tak si nasaďte 3D brýle! Ale pozor, vtipy stranou, přinášíme vám odborný rozbor filmu AVATAR 3D, kdy v podstatě zjistíte, že film je rozmazaný a ostrý zároveň! Kdo má teda vlastně pravdu? Divák nebo James CAMERON?
Přidat na Facebook
Všichni kolem sebe určitě vnímáte modré šílenství kolem filmu AVATAR 3D, kdo ho neviděl, víckrát než jednou, jako kdyby nežil! Film je vychvalován do nebes a trhá jeden divácký rekord za druhým! Technologie 3D ve filmu dosahuje svého současného vrcholu. Vše je jasné a ostré, dokonalá fantazie! Ale jsou tu i názory, že v některých kinech je film rozmazaný! Ano, i tento názor je.., a proto jsme se pustili ve zlínském multikině Golden Apple Cinema do diváckého srovnání. Našli jsme odborníka na slovo vzatého a jednu zástupkyni dívčího pohlaví, která film viděla 2x a vždy rozmazaně, dokonce u druhého shlédnutí, se jí udělalo nevolno. Zde přinášíme dojmy prvního testera:

Film AVATAR 3D Zlín, multikino Golden Apple Cinema 3.2.2010 15:00 sál č.3, 112 míst., řada 2, sedadla 11,12 (kousek od středu). Představení z 80% vyprodáno.




Dokud to mám čerstvě v hlavě, shrnu poznatky z dnešní kontrolní projekce. Pro začátek bych předeslal, že s GAC nemám žádnou spojitost a živím se jako grafik, vizualizace pro architekty včetně občasných animací. Stereoskopický rendering jsem si vyzkoušel už před 12ti lety na CAD systému Microstation.

Technologicky je projekce GAC naprosto v pořádku. Statické scény a plynulý pohyb je naprosto ostrý a dokonalý. K občasnému subjektivnímu vnímání "máznutí" dochází při rychlých akčních sekvencích, kdy se kamera buď třese (záběr jakoby z ruky nebo očima aktéra). To je ovšem dáno filmovou technologií snímání a nedokonalostí lidského oka. Museli byste hlavou "třást" ve stejném rytmu jako kameraman, abyste vnímali naprosto čistý obraz. Mám v živé paměti otřesný zážitek z Velkého kina z filmu Spiderman 3. Tam se na akční scény téměř nedalo koukat, byly to v podstatě jen šmouhy, které si člověk musel domýšlet, co je jejich obsahem. Další typický příklad je první půlhodinka Zachraňte vojína Ryana točená z ruky, která tento novátorský styl kamery přinesla na velké plátno, kde se velmi dobře zabydlel.

Další situací jsou Cameronovy oblíbené scény, kdy postavy stojí za sebou a záběr je bez střihu najednou přeostřen z popředí do pozadí a naopak. Než to zaregistrujete, že máte přeostřit na jinou postavu či místo, vnímáte původní ostrý záběr jako neostrý. To je ovšem cílený záměr režiséra, který vám tímto dává pokyn zaměřit se jinam.

A jedeme dál. Klasické filmové záběry snímané kamerou s čočkou. Nejvíce nedostatky kamery vyniknou v reálném prostředí, kdy hloubku zobrazení nelze ovlivnit jinak než ostřením a clonou kamery. Tato clona definuje hloubku ostrosti záběru, a pokud máte v popředí objekt blízko kamery, na který zaostříte ohnisko, je nutně pozadí rozmazané. Většinou je to efekt žádoucí, který nám opět umožňuje zaměřit se na to podstatné, co nám chce režisér ukázat a nebýt rušení nezajímavým pozadím. Dobrý příklad je hned v úvodu scéna probouzejících se kolonistů ve vesmírné "noclehárně", kde kamera několikrát změní ostření i hloubku zobrazení, takže při pohledu "do dálky" vnímáte občas ostrou a občas rozmazanou chodbu.

Při současné filmové technologii snímání 30 fps (29,97) není technologicky možné dosáhnout ostrého záběru u akčních scén. Vše je podmíněno technologií snímání (clona, doba osvitu "políčka" filmu). Při rychlém záběru dochází na každém políčku k záběru pohybu, což ve výsledku znamená máznutí pohybu jako takového. Dokonale ostrého rychlého pohybu byste dosáhli pouze při řekněme 200 fps (snímků za sekundu), kdy by byl navíc každý snímán při osvícení 1/200 s (0,005 s na snímek). Pak by byl výsledek perfektně ostrý vždy. Technologicky je to ovšem téměř nemožné. Taková vysokorychlostní kamera se používá pouze pro velmi zpomalené záběry rychlých procesů.



Další zmatek do tohoto děje přináší 3D stereoskopické zobrazení. Lidské oko je v podstatě nedokonalý orgán, které se tímto "trikem" snažíme oblafnout. Bohužel občas dochází k tomu, že se opět při rychlých scénách mozek nevypořádá s tímto zobrazením a vnímáme pak obraz neostře (a mnohdy neostrý skutečně je viz technologie snímání). Typickým příkladem budiž scéna, kdy se Avatar Jake snaží přeprat létajícího "draka" a válí se přitom po zemi. Tato scéna je (pro mě nepochopitelně a zbytečně) natočena ve 3D a vidíte z ní jen rozmazané šmouhy.

Vlastní poznatek - vyzkoušejte si tento rozdíl: máte 3D brýle a díváte se s hlavou ve stejné poloze, po plátně přejíždíte očima z místa na místo. Než vždy znovu zaostříte, nejakou chvilku to trvá a máte pocit neostrosti. Zkuste při tomto pohybu opak. Oči si jakoby zamkněte napevno a pohněte s celou hlavou. Bude se vám zdát, že obraz je najednou ostřejší. Jako scénu doporučuji nasedání plukovníka Quaritche do bojového mecha.

Závěrem bych chtěl znovu dodat: technologicky je GAC v naprostém pořádku. Pokud se vám v kině zdají některé záběry neostré, stěžujte si u tvůrců filmů a počkejte 10-20 let, kdy se konečně svět filmu oprostí od snímání 30 fps a přejde na rychlejší technologii. Pak ovšem možná bude nutný i upgrade našich vlastních očí, aby tu rychlost zvládly vnímat.

Mimochodem: Na DVD (či Blu-Ray) se pravděpodobně dočkáme sexuální scény mezi Jakem Sully a Neytiri, která byla z verze pro kina vystřižena. Jinak by film musel být nepřístupný pro děti. S tím také souvisí můj poznatek z předchozího promítání, kdy jsem se zaměřil na prsa Neytiri. Skutečně v celém filmu jsou její bradavky důmyslně byť lehce vždy zahaleny :-)))
Také jsem si dnes ověřil, že skutečně lidští Avataři mají 5 prstů na rukou (4+palec), kdežto skuteční Na'vi mají pouze 4 prsty (3+palec).
Co se zbraní týká, měl by se Cameron probudit do nového tisíciletí a být více novátorský. Předpokládat při cestách do hlubokého vesmíru stále existenci střelných zbraní na bázi střelného prachu a kulek je minimálně naivní.

Přeji hezký zasněžený den...

Tak toto byly pocity a dojmy testera-odborníka Svatopluka Juráně. Pokusíme se vám přinést i dojmy slečny, která se testu zúčastnila a patří ji také velký dík za odvahu a statečnost, že se za svůj názor nebála a byla ochotná na film jít potřetí.
majkl
(Michal Gaja)
čtvrtek 4. 2. 2010 08:00
Gaja, Michal. 2010. Vidíte AVATAR 3D rozmazaně? . Vychytané.cz. [Online] 4. 2. 2010. [Citace: 2. 7. 2022.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=2808. ISSN 1802-2677.
link na článek: http://clanky.vychytane.cz/Vidite-AVATAR-3D-rozmazane?-
Reklama. Chcete ji také?
Reklama. Chcete ji také?
Hledání na Vychytané.cz
text-fotky-akci DJ-vystupující

Prohledávat:   články    akce   
Seznam redaktorů naleznete zde
Fotoreporty z akcí
Nezobrazil se vám žádný fotoreport? Nebo ten správný? A vybrali jste si o pár řádků výše ten správný region? ;)

Reklama. Chcete ji také?
o serveru Vychytané.cz
(c) Vychytané.cz, 2003-2009. Všechna práva vyhrazena. Použité zdroje citujeme dle normy ČSN ISO 690. Registrace ISSN: 1802-2677. | Více o Vychytané.cz
Pravidla mediálního partnerství | Chcete se k nám přidat? Neustále hledáme fotografy a fotoreportéry! | Jak fotíme a které fotky nestahujeme | Chcete nám uploadovat fotoreport? Můžete!
Máte problém se zobrazením? Zkuste znovu načíst nastavení stránky. Generování stránky trvalo 0.113s.
 

Odkazy, které by vás mohly zajímat..


(c) Vychytané.cz, 2004-2022
Vaše IP: 18.232.59.38
Serverový čas: sobota 2. července 2022 19:54