Sezóna přímých satelitních přenosů z Metropolitní opery v New Yorku bude v 11 českých a moravských městech zahájena již tuto sobotu. Úderem sedmé hodiny večerní se začne 11. října 2008 přenášet do Prahy, Brna, Českých Budějovice, Hradce Králové, Chotěboře, Karlových Varů, Ostravy, Plzně, Zlína, Znojma a Žatce. Na programu je atraktivní Straussova opera Salome s fenomenální finskou sopranistkou Karitou Mattilou v titulní roli.
Inscenace Salome byla v Metropolitní opeře (Met) premiérována před čtyřmi lety a stala se tehdy doslova trhákem sezóny. Publikum i odborná kritika velmi pozitivně kvitovali moderní režijní koncepci Jurgena Flimma. Karita Mattila se po každé repríze těšila ovacím, které byly označeny za nejbouřlivější potlesk v dějinách Met. Další zárukou výsostné umělecké kvality je orchestr Metropolitní opery, který tuto sobotu povede Patrick Summers.
„V žižkovském artovém kině Aero je Salome už několik týdnů vyprodaná a šance, že by se na ni dostal někdo, kdo v tuto chvíli ještě nemá koupenou vstupenku, je víceméně nulová,“ říká koordinátorka projektu v České republice Linda Mezrová. „Případným zájemcům doporučujeme, aby se obrátili na některé z mimopražských kin.“
Přenosy Metropolitan Opera: Live in HD kombinují špičkové operní umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Oko kamery se během přenosu dostane daleko blíže k dění na jevišti než oko diváka, byť sedícího na těch nejlepších místech přímo v Metropolitní opeře. Diváci přenosů si tak v kinech mohou vychutnávat úžasné detailní záběry, které by v samotné Met nikdy neviděli. Výsledkem kombinace bezchybně zvládnutého filmového řemesla a virtuózního interpretačního umění umělců Metropolitní opery je pak „,magické a vášnivé drama“, jak referovala MF Dnes.
Více informací na
www.metinhd.cz
Kina a divadla participující na Metropolitan Opera: Live in HD mimo Prahu:
Brno – Národní divadlo Brno,
www.ndbrno.cz
České Budějovice – Kino Kotva,
www.kinokotva.cz
Hradec Králové – Kino Centrál,
www.kinocentral.cz
Chotěboř – Digitální kino Chotěboř,
www.muzeum-chotebor.org
Karlovy Vary – Kino Panasonic,
www.kinopanasonic.cz
Ostrava – Dům kultury města Ostravy,
www.dkmoas.cz
Plzeň – Cinestar,
www.cinestar.cz
Zlín – Velké kino,
www.velkekino.cz
Znojmo – Kino Svět,
www.illusion.cz
Žatec – Městské divadlo a digitální kino,
www.divadlozatec.cz
O Salome
(obrázek z metinhd.cz)
Karita Mattila, známa z loňské sezóny přenosů také jako vynikající gymnastka, způsobila senzaci, když v roce 2004 v MET poprvé vystoupila v roli tajemné a smyslné Salome. Nyní zopakuje své mimořádné ztvárnění této výjimečné postavy operní literatury, včetně slavného a v jejím podání nezapomenutelného Tance sedmi závojů.
Účinkují: Karita Mattila (Salome), Ildikó Komlósi (Herodias), Kim Begley (Herodes), Joseph Kaiser (Narraboth), Juha Uusitalo (Jochanaan) a další. Diriguje Patrick Summers, režie Jurgen Flimm.
Opera Salome pozdně romantického německého skladatele Richarda Strausse byla premiérována v roce 1905. Strauss v ní zpracovává starozákonní příběh o Salome, nevlastní dceři krále Heroda, která se snaží svést uvězněného Jana Křtitele. Jan Křtitel jí však odolá a tak Salome přiměje Heroda skrze svůj erotický tanec sedmi závojů, aby nechal Janu Křtiteli setnout hlavu. Opera končí vyhrocenou scénou milostného aktu mezi Salome a setnutou hlavou Jana Křtitele.
O Karitě Mattile
Karita Mattila je vynikající finská sopranistkou patřící v současnosti do té nejvyšší operní pěvecké „ligy“. Absolvovala Sibeliovu akademii v Helsinkách u Liisy Linko-Malmio a poté ve studiu zpěvu pokračovala u Very Rozsy v Londýně.
V Royal Opera Covent Garden Mattila debutovala v roce 1986 jako Fiordiligi v Mozartově opeře Cosi fan tutte. Spolupracuje s významnými orchestry a skvělými dirigenty, jako je například Claudio Abbado, James Levine a Zubin Mehta. Vystupuje v nejlepších světových operních domech, v Královské opeře Covent Garden v Londýně, ve vídeňské Státní opeře, milánské La Scale, v operních divadlech v Paříži, Hamburgu, Salzburgu a Chicagu. Zlomem v její kariéře jistě bylo ztvárnění Salome ve stejnojmenné opeře Racharda Strausse ve slavné Metropolitní opeře v New Yorku, za které byla diváky i kritiky oslavována. Dále k jejím stěžejním rolím patří například Alžběta ve Verdiho Donu Carlosovi a Elsa ve Wagnerově Lohengrinovi.
Získala mnoho cen, je držitelkou Grammy 1998. V roce 2004 nazpívala se sborem a orchestrem Královské opery Covent Garden v Londýně pod hudebním vedením Bernarda Haitinka Její pastorkyňu Leoše Janáčka, která byla oceněna cenou Grammy za nejlepší operní nahrávku roku. Časopis Musical America ji udělil titul Hudebnice roku 2005.
V roce 2005 zpívala v Londýně Amelii ve Verdiho Maškarním bále, na podzim 2006 si rozšířila svůj repertoár a debutovala jako Tosca (Helsinky). Mattila patří ve světě mezi ideální představitelky Janáčkovských rolí jako je Jenůfa či Káťa Kabanová. V letech 2007 a 2008 sklízela velké úspěchy jako Jenůfa a Káťa v MET (pod taktovkou Jiřího Bělohlávka), která uvedla nová nastudování hned dvou oper tohoto nejhranějšího českého skladatele ve světě u příležitosti jeho 150.výročí narození. Jako Jenůfka triumfovala také ve Washingtonu. Velice dobře jí sedí Leonora (Fidelio, Londýn) nebo Pucciniho Manon Lescaut v MET.
Jako Manon jsme mohli Karitu Mattilu vidět i u nás v rámci přímých přenosů z Metropolitní opery Met in HD. V této „… přesvědčila diváky suverénním pěveckým projevem krásného znělého hlasu. Soprán Karity Mattily, jež ve svých sedmačtyřiceti letech patří k světové špičce, zní stále obdivuhodně jak v lyrické, tak i dramatické poloze.“ (Radmila Hrdinová, Právo 2008)