Producent vydávající na zahraničních labelech, promotér, nadšený a pozivitní energii do okolí vyzařující člověk, to vše je další člen naší stále se rozrůstající Vychytane.cz Djs Crew. Dj Akrom na sebe prozradil v následujícím rozhovoru mnohé. Dozvíte se jak se dostal ke hraní, jak mu to šlape s jeho vlastní produkcí, či jaký má názor na tu naší českou elektronickou scénu. Rozhovor vyjde také v upravené verzi v červnovém čísle časopisu Help Music v rubrice Dance scéna, jako příloha Deníku a to již 5.6.2016.
V našem dalším rozhovoru se vrátíme k Djům a producentům, v tomto případě i promotérům na naší domácí elektronické scéně. K červnovému rozhovoru jsem ukořistil dalšího člena početné Vychytane.cz Djs Crew, šikovného, skromného a studovaného sympaťáka, který vydává svoje tracky na světových labelech, hostuje na prestižních českých akcích, ale také neúnavně pořádá taneční akce především Praze. A málokdo o něm ví, jak je vlastně talentovaný!
Ahoj Milane, předně díky za čas, který sis na nás udělal a jako všech před tebou se i Tebe zeptám, kde se vzal Dj Akrom, jak ses vlastně dostal ke hraní, zavzpomínej trochu, představ se nám a co od Tebe člověk může čekat, pokud jde na party a na lineupu vidí Tvé jméno?
Ahoj Petře, mockrát děkuji za pozvání k rozhovoru a za to, jak jsi mě v úvodním slově přechválil. Ono kde se vzal Dj Akrom není žádná historka z podsvětí. Byl to klasický scénář, kdy mi kamarád v mých šestnácti letech prvně vypálil cds s elektronickou hudbou tehdejších velikánů české djské scény (Nika 77, Orbith, atp.). Uchvátil mě ten syrový a nekompromisní zvuk elektroniky. To, že si zakoupím gramofony (doteď je považuji za základ Djingu), se rozhodlo až v červenci roku 2007 na The festival, kde jsem naživo viděl hrát Carla Coxe a bylo jasno. Následovaly tři roky tréninku a získávání zkušeností na domácích house parties a v roztodivných hudebních barech v Praze. Pamatuji, že jsem natolik miloval hudbu, že jsem hrál všechno od House music až po Reggae, DnB, SKA, Funky a Rock and roll v někdy až osmihodinových setech. Také jsem v té době závodně tancoval a přivydělával si jako bedňák jedné pražské rockové kapely. Byly to krušná léta, ale stálo to za to. Hodně jsem se naučil. Ve výsledku až v lednu roku 2010 jsem se prvně postavil na podium v klasickém hudebním klubu pouze s house a tech-house hudbou a začal hrávat na profesionální úrovni. Velice brzy jsem se pak stal rezidentem pražského legendárního klubu Chapeau rouge, Touster a Le mirage a začal budovat svoji značku. Dalším krokem byla jen vlastní produkce a live projekty. A co se dá ode mě očekávat, pokud jste návštěvník mejdanu, kde vystupuji? Naservíruji vám pořádnou dávku tech-house hudby, kde se nebojím experimentovat, vkládat živé nástroje, používat prvky z electra a hrát tracky s pumpující basovou kytarou. Nerad škatulkuji elektronickou hudbu jako takovou, takže nejlepší je přijít na mejdan a naživo se mnou propotit triko. Budu skákat, křičet, usmívat se a nebráním se ani dobrému rumu, který vložím mezi dva mixy.
Vychytane.cz Djs Crew sdružuje české Dj live projekty a umělce hrající i čistě live vystoupení s vlastní produkcí a já samozřejmě vím, že i Ty toto splňuješ. Kdy se v Tobě zlomilo, že nechceš stát na podiu sám? A řekni nám něco o Tvém doprovodu. Představ nám LM Sancheze.
Vše vyplynulo samo od sebe. Nerad hraji B2B s jinými Dji, ale s živým muzikantem mě to naopak baví. Vše začalo koncem roku 2010, kdy jsem si řekl, že jako rezident klubu Chapeau rouge bych rád lidem nabídl něco víc. Někteří Djs o sobě říkají, že jsou muzikanti, ačkoliv to není pravda, protože muzikanti v pravém slova smyslu nejsme. Já se ale muzikantství chtěl aspoň trochu přiblížit a založil jsem projekt Akrolive aka Akrom and live Musicians, kde moje sety byly doprovázeny baskytaristou (Jan Vaníček), saxofonistou (Zbyněk Polívka) nebo hráčem na elektrickou kytaru (Ondřej Kohout). To fungovalo až do doby, než jsem se začal hudebně nacházet a změnil svůj sound do současné podoby a to jsem již potřeboval jiné hudební nástroje. Shodou okolností ke mně v klubu přišel LM Sanchez původem (španělský Dj, producent a muzikant), že se mu líbí moje hudba a zda nesháním bubeníka. Od té doby spolu fungujeme jakožto projekt Akrom feat. LM Sanchez. Luis je můj dobrý kamarád a cením si ho především pro jeho muzikálnost, oddanost našemu projektu a tu energii co předvádí během našich vystoupení.
Vydáváš na světových labelech a ve vlastní produkci si docela činný člověk, jak se ti na poli producentském vlastně aktuálně daří? A proč mi přijde, že u nás lidi pořádně ani neví, že si velmi talentovaný skladatel? Zaměřuješ se čistě na zahraničí? A je těžké se dostat na věhlasné labely s vlastní hudbou?
Abych pravdu řekl, teď aktuálně stavím produkci vlastní hudby na druhou kolej, protože se více věnuji dalším projektům a potřebuji provést generální upgrade jak hardwaru, tak softwaru ke skládání. Ve vší skromnosti bych řekl, že se mi daří tak průměrně, ale přesně jak říkáš, moc lidí o mé produkci neví nebo respektive to nevyhledávají. Dle mého, pořadatelé akcí ještě pořád nedoceňují to, že Djs jsou zároveň i producenti a tudíž na to pochopitelně nekladou důraz ani lidé chodící na akce. V zahraničí je situace jiná a tam je to naopak požadavek, aby člověk mohl hrát na velkých akcích a byl oblíbený. A to je tedy hlavní důvod, proč jsem všechny svoje tracky vydal na zahraničních labelech, shodou okolností na labelech anglických (Twisted Recordings, LW recordings), takže se dá s nadsázkou říci, že o mé tracky je zájem spíše jinde než tady. Napsal jsem hromady mailů na různé vydavatelství, až se z několika málo ozvali zpět, podepsal jsem smlouvu a během pár měsíců to bylo dostupné k prodeji na celém světě. Malou výhodu jsem měl také v tom, že se zaměřuji na labely, které vydávají čistý underground a podporují začínající producenty, kteří něco rozumného předvedou a nevidí ve své produkci jenom prostředek pro slávu a peníze.
Vím o Tobě, že hodně času věnuješ i vzdělání a že v této době děláš dva doktoráty z chemie a přednášíš pro veřejnost. Je to tak?
Ano, je to tak. Jednak ve vědě pracuji, vzdělávám se a zároveň i přednáším na konferencích různě po Evropě. Konkrétně pracuji a postgraduálně studuji (PhD. a RNDr.) na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze, na katedře Analytické chemie spadající pod UNESCO laboratoře environmentální elektrochemie. Pokud by to někoho zajímalo, současným objektem mého výzkumu je využití zlatých nanočástic pro výrobu nových typů elektrod. V muzice to sice moc neuplatním, ale aspoň jsem důkazem toho, že Dj nemusí být nutně jen člověk, co žije na mejdanech a naopak, že i vzdělaný člověk to může po večerech rozjíždět na mejdanech. Jen nesmí ráno potom zkoušet mladší studenty v praktiku. ☺
Co si myslíš o naší taneční scéně? Co podle Tebe naší pravou house/techno scénu ničí a co jí pomáhá? Já osobně jsem přesvědčený o tom, že i na úkor otravného mainstreamu, jako je EDM a „kde se vzal, tu se vzal Futurehouse“, mají kluby, kde se hraje mému uchu ladící hudba skvělé období.
Myslím si, že naše hudební scéna je na vzestupu jen díky promotérům, kteří sem zvou věhlasná jména ze světové scény a vytvářejí skvělé párty (Code Prague, Creative, Storm club, Chapeau rouge). Jen díky nim máme každých 14 dní kam zajít na pořádnou párty a slyšet něco světového. Také je jistě dobré zmínit club Roxy, který nám poslední rok servíruje jednu hudební lahůdku za druhou, počínaje deepovým Solomunem a třeba komerčnějšími Adhim končíce. Ovšem zde musím zmínit malé ALE. Zde začíná druhá půlka tvé otázky Petře: „Co naší scéně škodí?“. Je to dle mého fakt, že si neumíme dostatečně vytvářet domácí hvězdy a podporovat je. Je to problém nejen party people, ale i problém klubů a promotérů. Samozřejmě, ne všech. Jako příklad bych uvedl párty se Solomunem v Roxy. Bylo jasné, že Roxy bude až po strop přeplněná lidmi a to i za předpokladu, že se nevědělo, kdy bude Solomun hrát. Tajně jsem doufal, že když má vedení klubu jistotu naplněného klubu, pozve třeba jako support aspoň jednoho dje a producenta, který je něčím nový, jedinečný, perspektivní a díky tomuto eventu se představí lidem v plné kráse. Samozřejmě by ten Dj měl mít nějaké zkušenosti, aby vůbec svůj set kvalitně odehrál. Ale nebál bych se, že by tak věhlasný klub nedokázal někoho takového najít. Bohužel se tak nestalo (Nic proti djům, co na party vystupovali). Navazuje to trochu na tvoji otázku, proč třeba moji produkci málo lidí zná. Je to tím, že si neplatím žádnou reklamu a prostě spoléhám na to, že mě budou na akce zvát promoteři kvůli hudbě a ne reklamě. A jsem rád, že se tací najdou a tímto jim všem děkuji za přízeň. Na druhou stranu jsem v dravém světě hudby možná trochu naivní a staromódní, ale třeba si v tom Roxy taky nakonec někdy zahraji. ☺ Ale abych nezněl moc pesimisticky, myslím, že se plno věcí obrací k lepšímu. Scéna nám roste, media se začínají elektronické hudbě plnohodnotně věnovat a pořád je dost lidí a promotérů, co se snaží všechno posunout někam dál.
Máš nějaký zábavný zážitek z hraní? Nebo i z pořádání vlastních eventů? Věřím, že po těch letech si určitě zažil něco, co naše čtenáře pobaví, něco co, jak se říká „nevymyslíš“ a zůstává Ti nad tím rozum stát.
No zážitku je bezpočet, ale když vynechám ty klasické, tak za mnou jedna dívka přišla s požadavkem písně na přání. Slušně jsem odmítl, tak mi výměnou za píseň prý ukáže svoje prsa. Opět jsem slušně odmítl a myslel jsem, že mám již tuto trapnou konverzaci za sebou, když v tom mi nabídla, že pokud teda nechci prsa, že mi ukáže „pinďoura“. Tady jsem samozřejmě taktéž odmítl, ale upřímně doufám, že to myslela tak, že třeba přivede nějakého svého mužského kamaráda, protože jinak by mě ta představa dost děsila. Doteď mi můj bratranec občas připomene, že jsem tu poslední nabídku měl přijmout a zjistit, jak se věci u té slečny mají.
Před nedávnou dobou si vydal track „Discotheque“, jak si vede v očích veřejnosti? Máš již nějaký feedback? A jaké jsou Tvé plány do budoucna? Chystáš nové tracky, nebo nějakou zajímavou spolupráci s nějakým jiným producentem, hudebníkem atd.?
Track „Discotheque“ je pro mě něčím výjimečným. Tento track je úplně odlišný od hudebního stylu, než bych běžně hrál. Je samozřejmě v rytmu tech-house, hutný basový základ, ostrý beat, ale do toho všeho hrají jemné klávesy a střídají se tvrdé pasáže se skoro až diskotékovými gradacemi. Z tohoto důvodu jsem očekával, že snad zaujme širší vyřejnost. Track vyšel na anglickém house/techno labelu Twisted recordings a z jeho maillistu mi přišlo několik pozitivních reakcí. Především od Djs z Anglie, jmenovitě bych zmínil D.R.N.D.Y, Martin Skirving a Jimi Falconer. Ale nejvíce mě potěšila zpráva, že můj track podporuje Paco Osuna, což bylo takové malé osobní vítězství. Z českých Djs jsem moc feedbacku nezískal, pokud tedy nepočítám, když Dj Flesh z Code Prague pochválil tu luxusní basovou kytaru v tracku, který jsem hrával, načež jsem mu odpověděl, že je to moje práce (Za to ti Aleši děkuji). Ale to bylo v době, kdy „Discotheque“ byla záležitost pouze pro soukromé účely a neočekával jsem, že to po více než roce vydám za Lamanšským průlivem.
Moje plány do budoucna jsou jednoduché, dál hrát na parties, dál pořádat mejdany a pokud bude upgrade techniky úspěšný, tak se i vrátit k vlastním trackům. Jinak o nějaké nové spolupráci nepřemýšlím, jen mám v hlavě takový nápad ve spojení s jednou pražskou dj školou, ale to nemohu zatím zveřejnit, protože nevíme, zda to bude možné zrealizovat.
Máš nějaké svoje akce, kde Tě můžou party people potkávat pravidelně? A kde Tě v nejbližší době můžeme potkat za pultem?
Lidé mě mohou potkat v klubu Chapeau rouge, většinou poslední nebo předposlední čtvrtek v měsíci. Mám zde na bar stagei již více než 6 let rezidentní akci nazvanou „thru my vinyl bag“. Název již napovídá, že vás během 5ti hodinového setu provedu svým kompletním aktuálním playlistem. Ze začátku trochu deep house a následně bude celý večer gradovat až do finálního tech-house nářezu.
Dále mě a LM Sancheze můžete potkávat na večírku Majestic circus, který pořádám v různých klubech po Praze a vždy se snažím pozvat nějaké zajímavé hosty, o kterých vím, že mohou nabídnout trochu něco jiného. A v nebližší době mě můžete potkat například v červnu na Festivalu United Islands of Prague, kde budu se Sanchezem vystupovat na Chill out stagi, která je pořádána Vychytane.cz Djs Crew a nebo 9. července na akci Konundrum, kterou pořádám ve spolupráci s Chapeau rouge. Na tento mejdan jsem pozval speciální hosty z Londýna, Birminghamu a Bulharské Sofie, takže jistě půjde o kvalitní záležitost.
Hrál si na velmi zajímavých akcích v zahraničí, povyprávěj nám o tom trochu, přibliž nám, jak to vlastně probíhá? Třeba ve Francii a Anglii si hostoval opravdu zajímavé akce.
Pomáhá Ti v tomto směru zajistit booking např. LM Sanchez?
Jak toho vlastně Dj docílí, bookingu do zahraničí?
Musím říct, že akce v zahraničí patří mezi ty nejlepší, co jsem kdy mohl odehrát. Třeba hraní v Londýně na narozeninách techno kolektivu Republic Artists bylo nezapomenutelné. Hrál jsem od půl jedenácté, a ačkoliv klub měl tři podia a hrálo na eventu více než 30 djs z celého světa, tak „moje stage“ praskala ve švech ihned po prvním tracku, co jsem pustil do éterů. Byla to taková jízda, že jsem svých devadesát minut setu prožil rychlostí jedné sekundy. Ten tančící dav byl jako droga. Nikdo mě jako Dje neznal, ale lidem tam záleželo jen na tom, co hraji. A přesně tohle na zahraničí miluji. Lidé na mejdany chodí za hudbou a je jedno, odkud Dj pochází. Je jim jedno, zda máte za jménem UK nebo CZ. Samozřejmě mejdany v zasněžených Francouzských alpách, kde hrávám na Springbreak párties mají také něco do sebe. ☺
Všech zahraničních bookingů jsem docílil vždy sám. Někam jsem poslal promo, oslovil jsem správné lidi a jim se líbila moje hudba, toť vše.
A poslední otázka na oddech, přestav si, že máš mega rozpočet a možnost místa konání jaké chceš, kde by Tvoje životní party byla a kdo by tam hrál?
Jednoznačně by byla někde v České republice, konkrétní místo netuším. Skoro všude je tu krásně. Ale byl by to asi open air festival a samozřejmě spousty podií. Chtěl bych podium s živými kapelami a hlavní podium by patřilo elektronické hudbě.
Pokud bych měl opravdu neomezený rozpočet, tak bych zaplatil ty největší hvězdy elektronické hudby a vybral bych k nim nějaké skvělé Djs z Čr, kteří by s nimi hráli B2B. Představte si to, Carl Cox B2B AKROM a tak podobě. Bylo by to prostě geniální. A třešinkou na dortu by bylo neskutečné množství artistů, co by chodili mezi lidmi, zpívali, žonglovali a rozdávali by radost (nemyslím tím dobroty). Takový by byl Majestic circus festival.
Děkujeme za rozhovor
Ptal se: Petr Wacko
Help Music/Vychytane.cz v květnu 2016
Chovancová, Michaela. 2016. Rozhovor: Milan Libánský alias Dj Akrom. Vychytané.cz. [Online] 2. 6. 2016. [Citace: 19. 4. 2025.] http://clanky.vychytane.cz/clanek.php?id=10352. ISSN 1802-2677. link na článek: http://clanky.vychytane.cz/Rozhovor:-Milan-Libansky-alias-Dj-Akrom